Nyheter

Gran Canaria, dag 2

Dag 2 var det lagt opp til en forholdsvis flat og småkuppert trassè. Turen gikk fra  Playa del Ingles - El Doctoral – Aguimes - Sardina og tilbake til Playa del Ingles.  Distanse: Ca. 75km. 1000høydemeter, og tidsforbruk ca. 3,5 time.

Dagens løypeprofil som ventes oss!

Kl 0900, etter en deilig frokost, var det tid for Dag2 på sykkeløya Gran Canaria.

Allerede etter èn mil, varslet Ron (hvem andre) dagens første nødvendige stopp! Kanskje hadde Ron også i dag drukket for mye fruktjuice til frokost? Ket prøver også å få ut noen dråper, mens Frode benytter anledningen til å sjekke om vi er på rett vei.

Før vi skulle svinge oppover i retning fjellet, måtte vi gjennom en liten by,  El Doctoral.
Ket Komet geleider oss trygt og godt gjennom trafikken.

Stanley var forundret over at det ikke eksisterte parkeringsautomater i denne byen, men at de var byttet ut med mennesker, som manuelt tok betaling når folk parkerte. Det verste var at det var minst èn mann pr 100meter. "I utlandet har de alt mulig rart, Stanley", utbrøt Rykk belærende, og pekte på en av de mange vaktene.

Frode har fått innvilget et stopp på en Texaco-stasjon, da han ønsket å sjekke posisjon og retning på kartet. Han viser her de andre gutta hvor ferden i dag skal gå!

Så var det tid for litt klatring oppover fra  El Doctoral i retning Aguimes.

Frekvens i fint driv... som alltid når det går oppover!

På toppen av bakken, like før byen Aguimes!

Vi har passert Aguimes, og sykler nå i retning Santa Lucia, vei GC-65.
Ivar Huntermeister nyter utsikten og koser seg oppover bakkene!

Ket Komet viser tommel opp er tydelig fornøyd med tingenes tilstand. Samme gjelder Frode Frekvens som tar et fint bilde av seg selv mens han tråkker i vei oppover!

Veldig tøft å sykle i dette området mellom Aguimes og Santa Lucia. Veien slynget seg langs fjellsidene og hele tiden hadde vi utsikt over Altlanterhavet. Asfalten var helt perfekt og det var lite trafikk.

Her er vi på vei opp en lang og bratt bakke! Flott sykkelvær denne dagen!

Opp til høyre kan man se hvordan hylleveien vrenger seg rundt fjellet i brå svinger! Strålende utsikt hele veien, med bratte stup på utsiden av autovernet. Spektakulært å sykle her!

Flott foto av Frekvensen oppover bakken! I bakgrunnen kan man skimte veien vi akkurat kom fra!
Cirka 8-10% stigning her!

Vi kommer til et veikryss hvor vi kan velge mellom å sykle i retning Santa Lucia eller ned til Sardina. Vi vil ikke hjemover riktig enda, så vi fortsetter videre mot Santa Lucia. Ket Komet viser retning! :-)

Flere bakker ventet... Fantastisk flott bilde av Frode Frekvens og Ivar Huntermeister, FOCCs to fjellgeiter (!)

Toppen av bakken... Vi er ikke langt fra Santa Lucia nå...

Rykk og Ron passerer også toppen!

Vi ble stående ett par minutter for å nyte den storslåtte utsikten!

Apropos fjellgeiter! Litt lenge opp i bakken, møtte vi en gjeng med akkurat det... Selvsagt måtte vi stoppe og ta fotos!

Litt fetere natur enn på Løddesøl kanskje... :-)

En pust i bakken like før Santa Lucia. Her valgte vi å snu og sykle tilbake til Playa del Ingles.

Her har vi startet nedfarten mellom Santa Lucia og Sandina... Her var det om og gjøre å holde seg på veien!

Oj oj oj... vakkert (!)

Nede i Sardina sentrum, var Frekvens litt i tvil om veivalget videre. En taxisjåfør viste oss veien ut av byen ved å kjøre foran oss et stykke! God service av Sardina Taxi.

Vi nærmer oss Playa del Ingles... og vi suser avgårde i kraftig medvind....
Her gikk det unna med Espen Rykk i front.

Tilbake i Playa del Ingles

Ket Komet er formøyd med dagens tur!

Tilbake i pool-restauranten på hotellet.

På tide med litt mat etter sykkelturen. Espen bestiller likegodt to retter; en svær baggis og pasta bolognese go large! :-)

Senere på kvelden stod indisk mat på menyen! På bilde ser det ut som vi sitter rundt et bryllupsbord hvor Frodes kone Marte er giftet bort til Ket Komet.