Nyheter

FGP - Klubbmesterskapet 2010

FOCC Grand Prix er klubbens mesterskap med både en individuell tempoetappe og to ulike fellesstarter. Det blir fart og spenning rundt Vessøya, tempo og melkesyre tur-retur Nedenes og garantert en psykologisk kamp i bakkene på siste etappe. FOCCs beste syklist skal kåres, poengtrøyen skal deles ut og ikke minst skal det kjempes oss i mellom. 3 etapper, 3 målganger og 3 utfordringer. Det gjør ikke vondt, det er bare litt annerledes. Smerte er ikke eksisterende. Det er nå det gjelder, det er dette vi har trent mot. Måtte den beste vinne!

Program for FOCC Grand Prix 2010:

1. etappe Kort fellesstart
Fredag 20. august 2010 
22 km, fellestart
Løype: Vessøya - Engene, 10 runder (master 1 runde)
Start kl 1900

2. etappe. Tempo
Lørdag 21. august
8 km, individuell start
Løype: Trålum - Nedenes - Trålum (vending i rundkjøring Kiwi)
Start kl 0900

3. etappe: Fellesstart Finale
Lørdag 21. august
60km, fellstart
Løype: Birketveit - Fevik - Vik - Temse - Kvikshaug - Birketveit, 5 runder (master til Joker Vik på 1. runde)
Start kl 1300

RITTINFORMASJON OG REGLER

1. ETAPPE - KORT FELLESSTART
Klubbmesterskapet starter i en artig og meget spennende løype som garantert vil motivere til brudd, støting og høy fart. Starten går inne på Østre Vessøya ved Plateskredderen og fortsetter i retning med klokka ut til høyre på Vessøyveien. Etter man har passert jordbruksområdet hvor sidevinden garantert vil komme i en eller annen retning, går løypa mot Engene på riksvei 420 hvor en ny brå høyresving fører rytterne tilbake og passerer start og målområdet.

1. runde blir syklet som master til og med første kryss etter passering målgang. Deretter er det fri fart. Hele 10 runder skal sykles (masterrunde + 9 runder) før det skal gjøres opp om seieren og ikke minst spurtpoeng i kampen om poengtrøya. Spurtpoeng blir utdelt under alle partallsrunder fra og med runde 2 og selvfølgelig ved målgang. Hvem satser alt på poengtrøya og hvem har selvtillit til å kjøre hardt med en påfølgende tøff tempoetappe dagen etter?

Løypeprofil 2.etappe, viser en runde à 2,2km. En skikkelig pannekakerunde med kun få ”luftbobler” i kaken, men med flere tekniske elementer.

De 3 første deltagerne som passerer målgang etter runde 2, 4, 6, 8 og 10 (målgang) vil bli tildelt følgende spurtpoeng:

1. 6
2. 4
3. 2

MERK: Dersom man blir passert underveis med en runde, har de forbipasserte ikke lov til å legge seg sammen med de passerende og dra nytte av dem. 

2. ETAPPE - TEMPO INDIVIDUELL START

Den andre etappen av FGP blir individuell start med 1 minutts mellomrom mellom deltagerne. Starten går fra busslomme i Trålumbakken retning Arendal. Rytterne vil oppnå god marsjfart allerede i bunnen av bakken, og første utfordring blir å holde farten høy og ved like over de to første stigningene kun 1 km ut i løypa. To tekniske elementer i form av rundkjøring ved Engene Kirke og ved vending Nedenes kan utgjøre de nødvendige sekunder man ønsker å tjene inn på andre. Riktig gir og timing blir avgjørende…

Rytterne starter med en ”holder” som støtter syklisten slik at han starter med begge beina i pedalene. Dersom en rytter blir tatt igjen av andre under tempoetappen, skal den forbikjørte ikke legge seg nærmere enn 25 m bak den rytter vedkommende blir innkjørt av. Det er ikke tillatt å utnytte dragsuget og legge seg på hjul. Dersom en deltager får tekniske problemer under de første 500 m (kjedebrudd, punktering eller annet som gjør den ukjørbar), får deltageren tiden til den dårligste rytteren pluss 1 minutt.

Halveis ut i etappen ved vending i rundkjøring Kiwi Nedenes vil rytterne være preget av åpningen og de første 4 kilometerne. Er beina allerede stive som tømmerstokker etter en for hard åpning, eller har man åpnet for beskjedent for så å aldri kunne ta inn det tapte? Den siste kilometeren byr nemlig på to små stigninger og ikke minst målgang i slak motbakke. En utfordrende tempo som krever høy smerteterskel og motivasjon gjennom hele etappen.

Det blir utdelt poeng ved målgang til de 6 beste rytterne:

1. plass = 6
2. plass = 5
3. plass = 4
4. plass = 3
5. plass = 2
6. plass = 1

3. ETAPPE - FELLSTART OG FINALE

Mesterskapets siste etappe starter inne på Esketveit i retning Birketveit og Fevik. Dette blir garantert enn tøff etappe og ikke minst avgjørende for sammendraget. Etter start på Esketveit sykler rytterne med klokka ut til Birketveit og opp bakken under Fevik brua. Deretter følger de veien og stigningen opp fra Strand Hotell hvor etappens lengste og bratteste bakke venter. Ved Vik går løypa videre mot Temse og Rygene og avkjøringen til høyre ved Lunde/Kvikshaug. På toppen av Kvikshaug skal man følge veien til venstre mot Esketveit. Totalt 5 runder utfordrer deltagerne gjennom 60 km og blir dermed FGP historiens lengste etappe.

På denne tredje og siste etappen blir det kjørt master frem til og med Joker Vik før den offisielle starten går. Første utfordring for feltet blir bakken opp Kvikshaug og mot Esketveit. Allerede her kan hissige syklister komme av gårde, men flaten etterpå kan hindre bruddet i å etablere seg. Ikke minst er det spurtpoeng til poengsammendraget til de 3 første ved passering start/målstreken. Dette vil mest sannsynlig holde feltet samlet enn så lenge. I tillegg venter flere bakker på de påfølgende rundene som vil tappe ett hvert brudd for krefter. Klatrepoeng blir delt ut ved passering gangfelt ved kryss til Hausland.

En runde er 12 km og har totalt stigning på 100 høydemeter. Dette gir en stigningsindeks på 8.3 m/km og blir å regne som en relativt kupert etappe. Løypas lengste bakke er stigningen fra Strand Hotell til passering Moy og har partier med 7 % stigning. Bakken opp fra Birketviet mot Fevik og den avsluttende fra Kvikshaug til Eskevteit vil til sammen ta deltagerne gjennom 15 stigninger. Her får man virkelig strekt på beina. Vil klatrerne slå sprekker i feltet opp bakkene eller vil sidevinden gi tempohesten en fordel på slettene langs Temse? Hver og en må nok ned i kjelleren en gang eller to på denne etappen...

Poeng til de 3 første ved passering start/mål og Hausland:

Start 2. runde        = 10 - 8 - 6
Hausland 2. runde = 10 - 8 - 6
Start 3. runde        = 6 - 4 - 2
Hausland 3. runde = 6 - 4 - 2

TIDTAKING OG POENG

Sluttiden på hver etappe blir registrert med en nøyaktighet på hele sekunder og vil gjelde i konkurransen om den beste sammenlagte tiden. Første og siste mann i et samlet felt vil få lik tid ved målgang. Dersom tidtakingen viser at det er mer enn 1 sekund mellom rytterne som ankommer mål, vil dette inkluderes i sluttiden.

Poengtrøya går til rytteren som oppnår flest poeng under de 3 etappene. Dersom flere ryttere oppnår likt antall poeng under konkurransens 3 etapper, vil rytteren med den beste sammenlagte tiden vinne poengtrøyen. 

MERK: Dersom en rytter må bryte en etappe, vil personen ha mulighet til å fortsette rittet og de resterende etappene, men ikke kunne ta spurt- eller klatrepoeng. Man vil kunne kjempe om etappeseier, men ikke i sammendraget

SIKKERHET

Sikkerhet for både rytterne og omgivelsene er noe FOCC alltid har fokus på og vil også gjelde under
FOCC Grand Prix. For å gjennomføre FGP så sikkert som mulig vil trafikantene bli opplyst om rittet ved hjelp
av skilt og eventuelt stoppet av en uniformert vakt dersom det skulle være nødvendig. Dette kan allikevel ikke
alltid være tilstrekkelig, så husk å være observant og se langt frem.

Det er også viktig å huske på at vi er de ”myke” trafikantene som ikke er lette å oppdage, vær derfor spesielt varsom ved kryss. Dette gjelder spesielt under 1. etappe. Selv om dette er et sykkelritt, gjelder trafikkreglene. Ikke sett liv og helse på spill ved å ta sjanser. Bedre å tape rittet og vinne banketten, enn å møte asfalten!
 
Rittkomiteen vil også opplyse om at forskriften for konkurransekjøring og sykkelritt må følges. Unngå å kjøre mer enn 2 i bredden, bruk kun den høyre vegbanen og følg trafikkreglene. Vi vil også oppfordre publikum til å tenke sikkert, både som tilskuer langs veien og ved parkering av bil.

PARKERING UNDER ETAPPENE:

Både ryttere og tilskuere oppfordres til å benytte seg av parkeringsplassene i området rundt etappen og ikke ved selve startområdet. For tempoetappen og den siste etappen kan Fevik skoles parkeringsplass benyttes. For 1. etappe fungerer plassen ved Engene Kirke utmerket. Da får man seg også en hyggelig spasertur over Vessøyas idylliske og landlige området.

FUNKSJONÆRER OG VAKTHOLD:

Rittkomiteen er også avhengig av funksjonærer som kan stille som vakt, poengtellere og tidtakere under rittet. Alle deltagerne oppfordres til å spørre sine bekjente. Her er det en flott anledning til å bidra til sykkelmiljøet på Fevik.

Fevik og Omegn Cycle Club ønsker også alle velkommen som tilskuere til et sikkert og fartsfylt ritt i Feviks flotte omgivelser.

Rittkomitèen ønsker alle lykke til, og måtte den beste syklisten vinne!

Sykkelhilsen,

Rittleder Frode ”Frekvens”
Tidtakersjef Kjetil ”Ket Komet”
Vaktsjef Kristoffer ”Krise”

Lørdag 14 aug 2010



Alle (306)
2019 (4)
2018 (1)
2017 (8)
2016 (18)
2015 (31)
2014 (22)
2013 (19)
2012 (23)
2011 (20)
2010 (26)
august (7)
juli (2)
juni (3)
mai (3)
april (2)
mars (1)
januar (1)
2009 (42)
2008 (45)
2007 (43)
2006 (4)
LocaToWeb - GPS sporing i sanntid til din mobil