Nyheter

FOCC Grand Prix 2017 - Kjørebok

FOCC Grand Prix arrangeres nå for 11. gang, og årets klubbmesterskap består av 2 varierte etapper som vil legge grunnlaget for nok et spennende mesterskap! Den første etappen tar deltagerne gjennom den velkjente Fjærerunden, mens den avsluttende andreetappen går i naturskjønne omgivelser rundt Fevik. I denne artikkelen kan du lese kjøreboken og gjøre deg kjent med både programmet for FOCC Grand Prix, detaljene for etappene, bonussekunder, vakthold og sikkerheten under klubbmesterskapet. Vi ønsker alle lykke til!

Rittleder Byberg har nok en gang satt sammen et meget spennende klubbmesterskap med to fellesstarter. Kombinasjonen av Fjærerunden og Ronde van Fevik har vi aldri før sett i FGP-sammenheng, så det blir spennende å se hvordan det blir syklet. 

PROGRAM FOCC GRAND PRIX 2017

1. etappe - Fredag 16. juni - Fjærerunden, fellesstart, ca. 23 km

  • Kl. 1845: Utdeling av startnummer, kaffe og småprat. Oppmøte ved Olavskilden.
  • Kl. 1930: Start Fjærerunden, 5 runder av ca. 4,6 km
  • Kl. 2015: Premieseremoni

Den første etappen av klubbmesterskapet foregår i den velkjente Fjærerunden, og er både elsket og hatet av syklister. Denne runden byr på en knallhard, men også rask løype som gir lite hvile underveis. Starten går fra Olavskilden ved Fjære Kirke og videre mot rundkjøringen på Vik, ned langs Vikkilen og over Laugevoldveien til Fjære Kirke hvor målgang er midt i bakken ved Olavskilden. Det er ikke bonussekunder på denne etappen.

5 runder skal sykles. Masterbilen holder kontrollert fart på den første runden frem til bedehuset på sletta før passering mål. Da slippes feltet i fri fart!

2. etappe - Lørdag 17. juni - Ronde van Fevik, fellesstart, ca. 55 km

  • Kl. 1100: Kaffe og småprat. Oppmøte på Birketveitsletta
  • Kl. 1145: Start Ronde van Fevik, 5 runder av ca. 11 km
  • Kl. 1400: Premieseremoni

Den siste etappen og finalen på FGP, starter på Birketveit v/tunnelen som går under E18. Dette er den samme etappen som i FGP 2016, og viste seg å bli en etappe med mye dramatikk. I år er det også bonussekunder ved målgang til de tre første som krysser mållinjen (3, 2 og 1 bonussekund), så dramatikken er ikke over før helt til målstreken.

Etter start på Birketveitsletta sykles det rundt Fevik, opp den seige Strand Hotellbakken med retning Vik, deretter den fartsfylte Temsesletta og den syrefylte knekkeren fra Lunde til Esketveit, og tilbake til Birketveitsletta. Denne runden kjøres fem ganger, og det blir masterbil i front i den første runden frem til passering Hausland.

SIKKERHET

Løypevakter vil stå plassert i uoversiktlige kryss og rundkjøringer. Merk at løypevaktenes primære oppgave er å varsle/stoppe kjøretøy når syklister kommer. 

Rittkomiteen vil også opplyse om at forskrift for konkurransekjøring og sykkelritt må følges. Unngå å kjøre mer enn 2 i bredden, bruk kun den høyre vegbanen og følg trafikkreglene.

TIDTAKING

Det blir elektronisk tidtaking med systemet Quick Timing under begge etappene. Hver deltager får utdelt ett sett med tidtakingsmerke som skal klistres på hver side av hjelmen. Tidtakingsmerket er personlig og må bæres under begge etappene. I tillegg til tidtakingsmerke, får alle deltakere utdelt et startnummer. Det er viktig at man husker å bære startnummer under begge etappene.

Sluttiden på hver etappe blir registrert med en nøyaktighet på hele sekunder og vil gjelde i konkurransen om den beste sammenlagte tiden. Første og siste mann i et samlet felt vil få lik tid ved målgang. Dersom tidtakingen viser at det er mer enn 1 sekund mellom rytterne som ankommer mål, vil dette inkluderes i sluttiden.

MERK: Dersom en rytter ikke kan stille på en etappe, eller må bryte underveis pga. teknisk uhell som punktering, velt eller lignende, får han den samme tiden til siste rytter på den aktuelle etappen med et tillegg på 10 sekunder.

Mandag 12 jun 2017



Alle (301)
2017 (8)
juli (1)
juni (1)
mai (1)
april (3)
mars (1)
2016 (18)
2015 (31)
2014 (22)
2013 (19)
2012 (23)
2011 (20)
2010 (26)
2009 (42)
2008 (45)
2007 (43)
2006 (4)
LocaToWeb - GPS sporing i sanntid til din mobil