FOCC's egne råd og tips

Dere venter nok alle i spenning på hva Frekvens har å si denne uken, men jeg syns tiden er kommet for at FOCC gir litt råd og tips til seg selv med bakgrunn i egne erfaringer. Jeg ønsker at alle tar 5 minutter av sin treningstid og kommenterer hva som har fungert spesielt bra både på trening og under ritt, og hva man helst bør unngå før, under og etter sykkelturen.

Det er nå bare 25 dager til vi alle triller ut fra Trondheim by på vei mot Oslo og 540 km. Dette er over dobbelt så langt som Color Line Tour (Kristiansand - Hovden), og da må man forberede seg så godt man kan. Helgens ritt beviste at treningen som er lagt ned i vinter har vært av god kvalitet. Det er godt å ta med seg, men nå må også de mentale forberedelsene starte.

Jeg håper at alle bidrar med sine erfaringer slik at utgangspunktet vårt som lag blir best mulig. Hvordan skal vi kle oss? Hva skal vi spise før og underveis? Tørre klær i følgebil? Hvordan skal vi bruke følgebilen? En ”master” som følger med tiden under stopp og pauser slik at vi ikke mister feltet? En lang pause? Tisse på klokka eller når man må? Ekstra sykkelutstyr? Kjøre egen rulle og eget løp? Hva gjør vi ved uhell og punkteringer? Hva skal man ta underveis? Kommunikasjon med følgebil? Ekstra mat og klær på ryggen? Klare briller til natten kommer? Har alle lys på sykkelen foran og bak?

Snakk ut og si hva som er viktig for at turen din til Oslo skal bli best mulig:-)

Sykkelhilsen, Frekvens

Tirsdag 29 mai 2007 Av Frode "Frekvens" Novik
Spam kontroll: 2 + 2 =    
Note: Comments are moderated and will be published after control.
Kommentarer
SveinBB, CAAD9. - Torsdag 21 jun - 09.39
Hallo folkens, tenkte jeg kunnne legge inn en kommentar om hjulsett. I går fikk jeg spileknekk på bakhjulet Shimano550 hjul. Jeg er 83kg og har syklet ca120mil. Ja, jeg ble faktisk advart av en utstyrs nerdete kompis, "de hjula er for italienske små mafia gutter på 60kg, de holder max 1år!" Han har foreslått selvbygg til meg evt. Fulcrum hjul skal visst være noe mer solide. Så kanskje det er sånn at en bør ha både treningshjulsett og konkurannse hjulsett...., noen med kommentar ? Eller kanskje jeg skal gå tilbake til min dønn solide og ståltunge DBS Internationale...#-) I gamle dager kunne en jo bare sykle videre med spilebrudd, men nå har vi jo både kompis biler og mobil telefon.
Krise - Søndag 10 jun - 11.09
Jeg kan melde om at jeg traff et stk kjekk ung Focc'er i trafikken i går, det var vel Ivar etter som jeg kan gjette? Kan være vanskelig å se under hjelm og briller og greier, og når man kommer i 100km/t i bil. Vedkommende hadde i alle fall fint driv og nydelig (og trafikksikker!) gul Focc-trøye. Godt å se at dere driver lørdagene med oppbyggelig sykkelarbeid før T-O heller enn å kaste bort penger og lever på fyll og spetakkel. Fysj! :)
Frekvens - Lørdag 09 jun - 21.29
Lykke til Rosinbolla!
Håper du får en fin tur med godt vær og gode bein. Jeg skal selv sykle Trondheimsfjorden Rundt i morgen. Vi får gjøre en god innsats begge to og satse på like gode resultater i morgen som FOCC har vist så langt.

Knus på!
Rykk - Lørdag 09 jun - 13.27
Kan herved fortelle at Rosinbolla kommer til å stille for FOCC i morgendagens Byglandsfjorden rundt. Vi håper og tror at han kommer til å gjøre et godt ritt, lykke til.
Stanley - Fredag 08 jun - 15.39
Hei Webansvarlig Otra IL/sykkelgruppe. Takk for hyggelig innbydelse! De fleste FOCC-syklistene befinner seg i Oslo, Trondheim og Stavanger helgen 10.juni. Ellers hadde vi selvsagt stilt til start...! Håper på fint vær og mange deltakere! Lykke til..!
Webansvarlig Otra IL/sykkelgruppe - Fredag 08 jun - 14.20
Minner alle FOCC`ere om Byglandsfjorden rundt 10 juni klokken 11:00. Se innbydelse på www.otra.no/sykkel. Dette kan jo være en del av oppladningen til T-O. Rittet foregår i naturskjønne omgivelser i indre agder. Garanterer at dere kan stille i kort - kort. Håper dere alle stiller opp!
Krise - Tirsdag 05 jun - 23.00
Shit, der var mye fine supportergreier! Hadde vært stiligst med en FOCC-sykkeltrøye, men jeg frykter at magen min ikke er klar for det helt ennå (eller noen sinne). :) Da får jeg heller gå for en Ivæ-trøye!
Rykk - Tirsdag 05 jun - 22.01
Er ikke helt klar for det tisse i buksa trikset enda...
Rykk - Tirsdag 05 jun - 21.36
Godt du følger med Krise! Jeg anbefaler deg å kjøpe supporterutstyr, verdens feteste sådan.
Sjekk linken:
http://www.spreadshirt.net/shop.php?sid=213018
Krise - Tirsdag 05 jun - 19.33
Jeg har ingen råd å komme med, men jeg skal love å følge med fra soffakroken (i den grad jeg er hjemme og edru under T-O), dere besitter jo så mye finfin teknologi som gjør at manglende tv-dekning av gutta fra Fevig ikke blir noe problem for fansen. Stoler på at følgebilen og Jarle gjør en god jobb, og håper at all denne moderne teknologien står dere bi. Dere får ha all mulig lykke til, og se opp for moskusen på Dovre!
Stanley - Tirsdag 05 jun - 15.30
Fint, jeg noterer meg alle gode råd...!
Capt - Tirsdag 05 jun - 15.00
noen tips her: http://www.syklingensverden.com/diskusjonsforum/viewtopic.php?t=5329&sid=3ee2a87d31b7a7bf812e4c5df1075ea7
Mr Hz - Mandag 04 jun - 16.28
Frekvens meninger om klær:
Værmeldingen må studeres nøye dagene i forkant. Vi kler oss etter forholdene, men må ta høyde for pissregn og 2 grader over Dovre. Dersom vi kan starte i kortbukse og kort skjorte, burde løse armer og ben være lett tilgjengelig. I tillegg syns jeg alle burde ha hele sykkelhansker, lang bukse, 2 par tørre sokker, 2 ulltrøyer, sykkeljakke, Buff (eller tilsvarende) og en varm jakke til å ta på seg ved pauser. Dette kan ligge i følgebilen klart til bruk. Har også sett at de fleste sykler med skotrekk, så det må også enten være på eller med i følgebil. Personlig er jeg veldig glad i skotrekk. En regnbyge er ikke et sjeldent fenomen i Midt-Norge.
Jeg har selv syklet i 3 grader og hagl/regnbyger. Da syklet jeg riktig nok bare i 3 timer, men den lange termobuksa mi funkerte bra. Vil anta at det ikke er vanlig med vanntette klær. Vi er jo i aktivitet og blir uansett gode og våte innenfra. Jeg vil tro at det viktigste er å kle seg vindtett!

Oppsummering: Ekstra klær i bil til alle forhold pluss litt til. Vindtett er fett:-)

Stanley - Søndag 03 jun - 01.50
Tja! Jeg mener av vi bør ha trykkluft med oss for å spare tid ved eventuelle pungteringer! Nye dekk like før rittet og ekstra slanger i taska er en selvfølge! Vi må helt klart forebygge pungteringer så godt vi kan. MEN en ting jeg ønsker mer diskusjon rundt er bekledning på T-O. Hvordan kler vi oss? Hva bør vi ha med av ekstra tøy? Hvordan tar vi høyde for kaldt vær, regn og i verste fall snø? Spesielt lurer jeg på benklær. Hvordan funker vanlige sykkelbukser i kaldt vær og nedbør? De er jo ikke vanntette og blir vel fort kaldt å sykle i våte bukser? Viktig av vi ikke driter oss ut på disse tingene. De som har gode råd.... kom med de! Takk Takk!
Frekvens - Lørdag 02 jun - 20.04
Gææææzzzzzz er femi og en miljøfiende. Jeg går for Grubers hotte tips med nye dekk og sykkelpumpe, men pisse gjør jeg stående.
Gruber - Lørdag 02 jun - 17.12
Det viktigste er for T-O er å kjøre som et lag. Det gir garantert bedre følelse både for dem som er sterke og svake etterhvert i løpet.
Dere prater om Gææææz eller ikke... det som jeg tror er viktigere er å ha nye dekk og slanger på sykkelen. Bytt til nytt før siste trening. Dermed er sjangsen for punktering redusert betraktelig.
Hvis dere lærer å pisse i fart, kan dere reduser antall stopp. Spise og drikke får dere til i fart... Og vondt i kroppen får dere uansett om dere stopper 4 eller 10 ganger...
Gleder meg til å følge dere live på www.focc.no om 3 uker!
Deux Metre - Lørdag 02 jun - 14.08
Alle må ha Gæææz-patroner på T-O...! Helt nødvendig etter mitt syn!
Rykk - Lørdag 02 jun - 12.41
Jeg pungterte for aller første gang i går. Imponert over hvor lang tid det tok før det skjedde. Reparasjonen gikk greit, men det tok sin tid... mulig jeg må få fiksa meg noen gasspatroner jeg også.
Rykk - Fredag 01 jun - 23.15
Det er pr dags dato 4500 påmeldte, et realistisk mål er 5000 på Styrkeprøven 2007. Det går mot ny deltakerrekord!!
Kilometer - Fredag 01 jun - 20.30
Ja, vi satser på 18-19 timer. Enig i det. Er litt urolig for tiden, jeg sliter litt med ettereffekten av hovden-rittet spesiellt på knærne.... Håper bare ikke jeg har pådratt meg såkalt 'langdistansekne'... Det hadde ikke vært bra i oppkjøringen mot T-O.. Satser på at ting bedrer seg m litt hvile. :-) Kanskje jeg må kjøre i meg noen ibux under T-O, som du sier Ivæ! :-) Ellers er jeg veldig enig i stort sett alt som har kommet frem her.. Veldig bra! Felg m 10-delt krans må det vel gå an å låne, og heller levere tilbake hvis vi ikke bruker den...
ivæ - Fredag 01 jun - 18.40
Har ikke vært på bloggen di to siste dagene. Helvetes mye dere skriver men interresant:)
Me, kjetil, ribe å frutt har jo samme tøffe sykkel så vi kan jo spleise på bakjul. alle trenger vel ikke ekstra?
18-19 timer høres bra ut, jo mindre tid på sykkesetet dess større sjangs for at lille ivar overlever turen:)
Mi får huske å ha me noen ibux (eller sterkere saker). kjekt å ha når en begynner å værke i skuldre å rygg++. Tips fra en som har syklet T-O før.
Klatremusa - Fredag 01 jun - 14.28
Er med paa 19 timer. Den er grei! Synes likevel ikke dette er det viktigste, altsaa om vi setter opp et skjema til 19 eller 20 timer, for vaar del men er vel greit i forhold til folgebilen. men de kan jo innrette seg etter oss underveis.
Vi vil jo merke hvordan kroppene fungerer ganske fort og dersom vi ikke greier aa henge med en kjapp pulje endres tidsmaalet vaart automatisk. Viktig at det er enighet om dette! Og naar en sier fra om at det gaar for fort setter alle ned farten uten diskusjoner!!

I maal skal vi alle mann!!!!
Stanley - Fredag 01 jun - 13.28
Ikke alle som har ytret seg i denne bloggen. Er vi enige i å endre hovedmålet til 18 eller 19 timer?
Stanley - Torsdag 31 mai - 20.52
PS! Har glemt å nevne for Audun at han vil få et kvinnelig medlem i følgebilen, men det ordner seg nok! :-)
Stanley Kubriko - Torsdag 31 mai - 20.50
Vi slipper lengre å bekymre oss for at Audun får en vanskelig oppgave alene som følgebilansvarlig! Alle er enig i at Mette Flette Brunette blir deltaker i følgebilen. Velkommen skal du være!

Hun er ikke akkurat like glad i heavy metal-musikk som Audun, men jeg er uansett overbevist om at de 2 vil samarbeide godt, og vil gjøre en strålende innsats for FOCC-syklistene på T-O!

Vet helt sikkert at Mette vil ha full kontroll på det meste (til og med over Audun), og hun er meget detaljert i sin planlegging. Nesten for detaljert spør du meg! Vi har dermed headhuntet en bra ressurs. Stol på Moose the Goose her!

Det eneste Audun trenger å tenke på er å kjøre bilen trygt og fint, så sørger Mette Marit for resten. Hun vil fungere som en utmerket kartleser, og vil ha solid kontroll på kjøreplaner, tidskjemaer, stoppesteder/matstasjoner osv.

Mette blir utstyrt med videokamera, fotoapparat, windowsmobil med bloggmuligheter og bærbar PC med trådløst nett. Dermed vil FOCC kunne broadcaste rykende ferske bilder på focc.no, live update fra start til mål. Fabelaktig! Mette tar bilder og sender disse til webmaster Jarle på Nedenes. Han publiserer bilder på nett fortløpende! Kanonkult. I tillegg vil Mette kunne bidra med blogger som forteller utviklingen i rittet, direkte fra følgebilens perspektiv.

Vi vil få en enormt kul dekning av rittet! Og det vil bli laget et godt videomateriale som jeg kan redigere i ettertid. Ved å være 2 i bilen vil det bli langt enklere å ta gode fotos og filme! Noe jeg selvsagt er meget opptatt av...! Og ikke glem GPS-trackingen som selvsagt skal brukes på T-O. Dette blir rått!

I tillegg til foto og video vil Audun og Mette selvsagt gjøre de viktigste oppgavene som vi syklister trenger: etterfylling av mat/drikke/klær/utstyr underveis! Jeg har ikke glemt dette i min iver og engasjement for kul pressedekning av T.O...! :-)
Klatremusa - Torsdag 31 mai - 20.00
Utrolig mye bra her nå. Jeg er med på å sette farten til alt emllom 18 og 20 timer, det eneste jeg er opptatt av at turen opp til Dovre går uten at vi kjenner på melkesyren. Dette forutsetter at vi slipper de andre selv om det er "pulja vår". Vet med meg selv at bakker er tungt og går for en rolig tur til Dovre!!!

Ellers så ser det jo ut til at følgebilen vår fylles opp både med folk og utstyr, veldig bra. En kasse per hode i bilen er et must slik at vi skiller tingene.

Ellers så er det viktig å ha med noen ekstra hjul og dekkskift, hvordan vi skal gjøre dette vet jeg ikke helt enda...???

Når vi har kommet oss over Dovre er det viktigste at vi får igang en god rulle, derfor viktig at man har trent på dette, synd det ikke blir noe mer for min del men håper dere andre får trent en av helgene før Tr-Oslo så skal jeg henge meg på så godt jeg kan.

Vil også henge meg på Capteinen fra sykkelsesongen som klart gir uttrykk for at det er Kapteinen som er SJEF og hans meldinger følger vi. Etterlyser derfor en klar og tydelig Kaptein(Ribe) når avgjørelser skal tas!!

Vi bør også vite hva som serveres på de forskjellige matstopp slikat vi får valgt ut de med litt ekstra god mat(varm mat, salt mat, rundstykker, brødmat osv.) da dette kan være godt for kropp og hode. Og de mindre bra stoppstedene kjører vi forbi og tar eget stopp med følgebil.

Stå på folkens!!
Stanley - Torsdag 31 mai - 14.37
Bra! Tror alle kjører 10-delt, unntatt Finansen!
Capt - Torsdag 31 mai - 14.04
Ang hjul: Kjører alle med Shimano? Kjører alle 10 delt? Jeg kan i alle fall stille med et forhjul ekstra.
Frekvens - Torsdag 31 mai - 13.39
Flotte greier Capt. Godt at vi har fått med en som deg. Jeg er enig i alt du sier. Likte spesielt godt kapteinens ansvar i rulla og låsing i bakker.

Hvordan skal vi få tak i ekstra felger? Deponere? Det går vel greit at det er standard kasset (12/25) på bakfelgen, eller? Noen som har spesielle behov?

Interessant å se at Moose nevner at det ikke var bra under K-H med for mye søtsaker. Jeg kan anbefale stekte middagspølser og små brødskiver med laks. Dette smaker utrolig bra etter én liter energidrikk, sjokolade og banan. Vi skal jo tross alt være ute i 18-19 timer, så da må vi ha litt normal føde også.

Angående bekledning mener jeg det er nødvendig at alle har skotrekk, løse armer og bein tilgjengelig til enhver tid. Dette er såkalte tekniske plag som tar vare på kroppens utsatte deler under sykkelturen. I tillegg anbefaler jeg en "Buff". Det funker bra på hodet under hjelmen eller rundt halsen som vindbeskyttelse...
Capt Sykkelsesongen - Torsdag 31 mai - 12.32


Mye fine råd her. Jeg drister meg til å slenge med noen punkter:

1. Kommunikasjon underveis. Her har Kaptein et overordnet ansvar. Det må være lov til å si fra om det går for fort, og han må også være litt ekstra på underveis og spørre om folk har det bra. Alle skal til Oslo.

2. Rulla:

Mye er nevnt i Frekvens sin artikkel, men erfaring er dette noe av det viktigste punktene.

Først, Kapteinen bestemmer og vi andre gjør som vi får beskjed om.

Lange bakker, det er ikke så mange av de, men det er noen. Viktig å kjøre rolig. Melkesyre før Oppdal er ikke attraktivt og da blir det mest sannsynlig veldig hardt etter Dombås. Sjekk løyeprofilen. Stanley nevner å låse rulla. Helt enig. Dvs at de 2 som kommer først inn i bakken holder jevn fart slik at de som kommer bak ikke må bremse opp. Så sitter de 2 foran og kjører opp bakken. Dvs at man ikke kjører kjede. Når man så er på toppen så er opp til Kapteinen å sette i gang rulla. Sørg for at alle er ferdig med bakken før rulla settes i gang. Rulla kan også med fordel låses i lange nedoverbakker.

Drikke og spise gjør man når man er bakerst i rulla. Om da skulle være så uheldig å miste en flaske eller noe annet, så er sjansen for at dine medsyklister får noe i hjulet mindre. Spytting og snyting er også å foretrekke bakerst.

Rulla består av 2 rekker. 1 fartsrekke og 1 "hvilerekke". Fartsrekka holder 1-2-3 km/t høyere fart enn hvilerekke. Jeg pleier å kikke på computeren når det nærmer seg min tur til å ta føring slik at jeg vet farten. Veldig mange setter opp farten når man skal ta føring og det er ikke nødvendig! Man behøver heller ikke å legge seg 10 meter foran første man i hvilerekka. Hvis ikke blir det luker og luker er ikke økonomisk kjøring. Jo tettere jo bedre. Hvis det oppstår luker skal disse tettes ved å kjøre de rolig inn. Ikke rykking! For de som kjørte opp til Hovden så vet vi hvor frustrerende en dårlig rulle er.

3. Laminat av tidstabell er en veldig god ide og den gir oss en god pekepinn hvordan vi ligger an i løypa.

4. Ideen med en kasse per mann støtter jeg opp under :). Er enig at det er litt opp til hver enkelt hva man ønsker å spise. Noen tåler mye sukker og mye Maxim, andre ikke. Pakk din egen kasse med noe du tåler og sett navn på. De fåes kjøpt billig på f. eks Biltema. Med tanke på drikke så foreslår jeg at hver enkelt har 2 flasker på sykkelen og 2 stk i bilen. På matstoppene så bytter man flaskene og så blir det opptil følgebilen og fylle på vann og/eller sportsdrikke slik at flaskene er fulle til neste stopp. Skriv navn på flaskene. Om noen skal bare ha vann, bare Maxim eller begge deler så kan vel det skrives ned i forkant for å lette logistikken.

5. Dekk og utstyr. Det kan være smart å låne med seg noen ekstra hjul. Forhjul er en smal sak men bakhjul kan by på problemer med tanke på forskjellige kranser og gir. Ellers så sier det seg vel selv at man stiller med en sykkel som virket og dekk som ikke er utslitt.

6. Ved punktering. Forslag: 2-3-4 mann stopper sammen med den som har punktert og hjelper til å kjøre sammen videre. Resten triller av gårde inntil gruppa er samlet igjen. Trilling er lik ca 10 km/t. Som Stanley skrev, tren på å bytte dekk hjemme i stua. Fyr gjerne av en sånn patron. De virker garantert ikke slik du tror. Det kan være vanskelig å lære seg det over Dovre med 4 grader og sludd.

30 km/t i snitt klarer vi :)
anita espenes - Torsdag 31 mai - 10.40
Var inne her og snoka jeg. Vi sees på Hovden til neste år også tenker jeg:D Utrolig gøy! Her er styrkeprøven sin egen tidstabell --> http://www.styrkeproven.no/showpage.asp?refnr=55
Stanley - Torsdag 31 mai - 09.38
Synes denne bloggen utvikler seg meget produktivt, BRA! Håper også vi får en del gode innspill fra andre syklister som tidligere har deltatt i T-O.

Kristiansand-Hovden var svært nyttig erfaring for min del. Spesielt merket jeg at type mat IKKE må undervurderes på lengre ritt. Jeg spiste antagelig altfor mange bananer, for mye søtsaker og altfor konsentrert drikke...! Jeg kommer til å holde meg unna Maxim Gel og andre konsentrerte produkter på T-O! Farlig å bruke uten nok erfaring mener jeg! Skal noe sånt anvendes, bør det være i slutten av rittet i så fall...! På K-H merket jeg problemer i magen etter 16 mil, og det må unngås på T-O. Trenger derfor mer "ordentlig" mat underveis! Og gjerne en del mat som er litt salt..!

Ellers er dette med en GOD organisert rulle nøkkel til suksess! Når 7-timers feltet på K-H fungerte gikk det radig unna! Vi brukte lite energi, pulsen var fin, og det var gøy og motiverende å se mil etter mil ble slukt. Men det var også lange perioder hvor feltet stanget og slet med å organisere ordentlig flyt...! Vi må unngå å mase! Da bruker vi langt mer energi enn vi bør...! Håper derfor vi kommer i grupper som har plan og hensikt å få til en god rulle. Hvis ikke, er det langt bedre for oss å finne samarbeidspartnere før T-O som har den rette innstilningen til rulle, og kjøre sammen med dem. F.eks 18-timers gruppa fra Arendal og Løddesøl...! Her har vi mye å hente tror jeg hvis vi blir 30 mann som har felles interesse nedover Gudbrandsdalen!

Enig at Kjetil må ha en laminert plan i taska som vi kjører etter! Tror det virker motiverende for oss også, hele tiden ha delmål å sloss mot.

Etterlyser også tålmodighet opp til løypas høyeste punkt. Det er ikke de første 15mila vi skal briljere! Når vi kommer på toppen av Dovre, er det mye lett terreng helt til Smallhammer! Det er her vi virkelig skal gjøre en god og organisert jobb! Opp til Dovre må vi være kloke og ikke "brenne" kruttet! Lav puls, spise og drikke masse. Planen til Kjetil bør være "snill" de første 17 mila. Enige her?
Frekvens - Torsdag 31 mai - 00.23
Flotte tanker og ord om TO. Hva sier Huntermeister, Finansen og Klatrmusa til dette?
Hadde også vært fint om Webmaster og Duppe kunne ha kommet med sine erfaringer sett fra en følgebil. Hva var utfordringene der?

Jeg etterlyser ikke bare engasjment rundt TO, men på det som faktisk har fungert under ritt og trening. Hva ble spist under Color Line Tour og hvor ofte? Var dette nok? Hva skal til for å kunne spare på kreftene og ikke bruke dem? Tempo i bakker i forhold til sletter? Vi må bygge TO på egne erfaringer, jeg kan ikke legge opp kostholdet for hver enkelt. Her må hver og en finne ut hva som trengs.

Jeg likte godt tipset ditt Moose angående kasser i bilen. Er enig med 18-19 timers plan i stedet for 20. Hva med en laminert plan som kapteinen har i lomma slik at alle til enhver tid er sikre på hvor og når neste stopp er? Uvitenhet er svakhet...
Kilometer - Onsdag 30 mai - 22.51
19 timer: Snittfart på 28.4 km/t.
18 timer: Snittfart på 30.0 km/t
Stanley - Onsdag 30 mai - 22.13
Kjetil, hva utgjør forskjellene i snittfart på en 18timers plan, 19timers plan og 20 timers plan ???
Rykk - Onsdag 30 mai - 22.08
Jeg er enig at vi må lage en plan som tar oss frem på 18-19 timer. Det finnes noen Arendalssyklister som skal sykle på 18 timer, mulig vi kan henge oss på der? Jeg mener vi har mye å bidra med i rulla!
Rykk - Onsdag 30 mai - 22.04
Vi må ha hvitt lys foran.
Rykk - Onsdag 30 mai - 21.55
I store felt vil jeg anbefale å ligge fremme i rulla. Det er mye mer givende enn å ligge på halen av feltet. Det er også stort sett sikrere mhp uhell.
Stanley - Onsdag 30 mai - 21.52
Mange av spørsmålene du tar opp i denne bloggen er enormt viktige momenter som må på plass før T-O. Heldigvis er vi i gang med å definere de ulike elementene i FOCC`s egen kjøreplan (dokumentet).
Her er noen av mine tanker…:

Hovedmål:
Mener vi skal sette 18-19 timer som hovedmålsetning for T-O, ikke 20timer som først planlagt. Dette for å ta høyde for eventuelle uforutsette ting (punkteringer osv.). Jeg SKAL nemlig til Oslo på under 20 timer! Dessuten er det mindre vondt å sykle på 18 timer enn 20 timer! Tror jeg… Ved å redusere målet til f.eks 19 timer, i stedet for 20 timer, vil det utgjøre minimale forskjeller i den totale sammenheng når vi kommer til snittfart osv. Dermed flere grunner til at vi bør endre hovedmålet vårt…! Ka dokk trur?

Delmål underveis:
Vi bør tydelig ha klart NÅR vi skal være HVOR, og dermed dele de 540km i spesifikke etapper. Jeg ser for meg omtrent 11 punkt, i henhold til Kjetils plan som vi er blitt presentert for tidligere. Vi er helt avhengig av delmål underveis som leder oss trygt innenfor tidsmålet vårt på 18-20 timer! Dette er mer motiverende også! Oslo bør ikke være i våre tanker før etter passering av Minnesund.

Følgebil:
Vi må på forhånd ha klart for oss HVOR følgebilen skal stoppe. Husk at den ikke har lov til å stoppe på alle matstasjoner. Følgebilen bør utstyres med en plastkasse pr syklist. Alle har på forhånd pakket sin kasse med ekstra klær, mat og drikkeflasker. Før vi ankommer et avtalt stoppested, setter følgebilansvarlig ut eskene utenfor bilen, lett tilgjengelig for oss aktører! Dette er ryddig og strukturert, samt anbefales av mange tidligere deltakere i T-O.
Følgebilen skal alltid være utstyrt med ekstra drikkeflasker, som vi syklister kan bytte hver gang vi møter ham. Jeg tror på to store plastdunker med ferdig blanda drikke, slik at følgebilsjåføren kan klargjøre drikkeflasker i bilen. I tillegg sikrer vi riktig væske og riktig blanding (styrke). Feil her kan være farlig for magen! Følgebilen bør også utstyres med ekstra felger og slanger.

På sykkelen:
Alle MÅ ha trykkluftpatroner i sadelen og to ekstra slanger tilfellet punktering. Alle må også anskaffe rødt lys bak på sykkelen. Usikker på om vi må ha hvitt lys foran! Skal sjekke dette nærmere! Alle MÅ øve på å bytte slanger på sykkelen sin. T-O skal ikke være første gang dette gjøres, tvert i mot! Vi bør tvinge hverandre til å øve på dette helt til det sitter i fingerspissene! Både fordekk og bakdekk!

Rulla:
Sykle en ordentlig rulle er HELT avgjørende for suksess i dette rittet…! Dette må vi beherske best mulig! Vi har begrenset med tid før T-O til å trene, derfor må alle i det minste lese en del teori slik at prinsippene er klare og tydelige for alle. Hvordan sykle i rulla? Hvordan låse rulla i oppoverbakker? Det skal kjøres på en så energiøkonomisk måte som mulig. Det handler om å spare på kreftene - ikke bruke dem.

Ernæring:
Ikke slurv med inntaket! Spis og drikk med jevne mellomrom - små porsjoner, ofte. Forslår vi kollektivt spiser etter KLOKKA! Hva med en liten matbit og væske hvert 15. minutt. Ikke store biten, men et stadig lite påfyll må til. Væske får vi ikke for mye av - bare husk å få i oss nok! Frode kommer vel med detaljer her…! (?)

Da har jeg åpnet med den del tanker! Et utgangspunkt for videre detaljert planlegging! (?)
Gunman 53 - Onsdag 30 mai - 21.42
Jeg ville ikke tisset på klokka! Kjipt å få urin inn i finmekanikken.
Karstein - Onsdag 30 mai - 00.04
Helt konge Frekvens.
Du har et godt poeng der. Like viktig å bygge på egne erfaringer og vurdere hva som fungerer for seg selv, og ikke bare høre på andres råd.
Stoa Fysikalske Senter
Sjåføren er i boks!
Mandag 20 nov 2006
Trening
Mandag 06 nov 2006
Punktering2 og piggdekk
Søndag 05 nov 2006
Sykkelprat om vinteren
Fredag 23 nov 2007