|
Program FOCC Grand Prix 2012:
Fredag 17. august kl 1900: Frolandskysten Rundt. Fellesstart 35 km
Lørdag 18. august kl 0900: Hasseltangen Express. Individuell start 3,7 km
Lørdag 18. august kl 1300: Fjærerunden. Fellesstart 46 km
1. etappe: Frolandskysten Rundt
Starten for årets klubbmesterskap går i landlige omgivelser med start og mål ved Åvelandstjerna ovenfor Reiersøl Planteskole. Etappen er 35 km lang består av 2 runder rundt Frolandskysten. Masterbil kjøres frem til og med togskinnen etter Blakstad, deretter er det fri fart.
|
|
Runden rundt Frolandskysten er 17,5 km lang og småkupert med sine 71 høydemeter. Dette gir en beskjeden stigningsindeks på 4 m/km. Poeng i konkurransen om poengtrøyen deles ut ved passering av start/mål etter 1. runde og ved målgang.
Poengtrøyen: 10-8-6 poeng til de 3 første ved første passering start/mål i 1. runde og ved målgang.
Sluttiden blir registrert med en nøyaktighet på hele sekunder og vil gjelde i konkurransen om beste sammenlagttid. Dersom tidtakingen viser at det er mer enn 1 sekund mellom ryttere/felt i mål, vil dette inkluders i tiden.
|
Her ser vi feltet komme til mål under 1. etappe i 2011 hvor målgang var ved Furre. Da ble det samlet felt og massespurt. I år er altså start og mål flyttet til etter bakkene ved Reiersøl Planteskole. Vil det oppmuntre til brudd og støting, eller blir det også i år et samlet felt og spurtoppgjør om seieren?
|
2. etappe: Hasseltangen Express
En kort og brutal tempo utgjør mesterskapets andre etappe. Hasseltangen Express er bare 3.7 km lang, men er en teknisk løype med mange svinger.
|
|
Starten går ute på Hasseltangen ved parkeringsplassen og tar rytterne over Sømsveien mot Vessøya hvor det er vending. Etappen er preget av en tøff start og avslutningen med en liten motbakke. Det er allikevel kun 7 høydemeter i denne løypen, og den største utfordringen er de tekniske partiene med skarpe svinger.
Dersom en rytter blir tatt igjen av andre under tempoetappen, skal den forbikjørte ikke legge seg nærmere enn 25 m bak den rytter vedkommende blir innkjørt av. Det er ikke tillatt å utnytte dragsuget og legge seg på hjul. Dersom en deltager får tekniske problemer under de første 500 m (kjedebrudd, punktering eller annet som gjør den ukjørbar), får deltageren tiden til den dårligste rytteren pluss 10 sek. Dersom en rytter blir hindret og spolert av trafikk, er det anledning til å starte på nytt en gang.
Det deles ikke ut poeng for denne etappen. Tid i mål vil gjelde i sammendraget og etappetiden blir avrundet til hele sekunder.
|
Ovenfor ser vi sir Stiffy presse melkesyre i flotte omgivelser på Vessøya under fjorårets tempoetappe.
|
3. etappe: Fjærerunden
Finalen og klubbmesterskapets siste etappe byr på en knallhard etappe rundt Fjære. Starten går fra Olavskilden ved Fjære Kirke og videre mot rundkjørngen på Vik, ned langs Vikkilen og over Laugevoldveien til Fjære Kirke hvor målgang er midt i bakken ved Olavskilden. 10 runder skal sykles hvor den første runden ledes av masterbil.
|
|
En runde er 4,6 km og inneholder hele 48 høydemeter som gir en stigningsindeks på hele 10,4 m/km. Dette er mye stigning som kommer til å sette rammene for en spennende finale og vil virkelig sette prikken over den berømte i'en på plass.
I poengkonkurransen deles det ut 10-8-6 poeng til de 3 første ved passering start/mål etter runde 2 og runde 4.
|
|
Bildet ovenfor viser de flotte omgivelsene på Fjære. Rytterne vil allikevel ikke ha tid til å se seg rundt og nyte utsikten da denne etappen garantert vil bli preget av brudd og støting og full fokus fra alle mann.
|
TIDTAKING OG POENG
Sluttiden på hver etappe blir registrert med en nøyaktighet på hele sekunder og vil gjelde i konkurransen om den beste sammenlagte tiden. Første og siste mann i et samlet felt vil få lik tid ved målgang. Dersom tidtakingen viser at det er mer enn 1 sekund mellom rytterne som ankommer mål, vil dette inkluderes i sluttiden.
Poengtrøya går til rytteren som oppnår flest poeng under de 3 etappene. Dersom flere ryttere oppnår likt antall poeng under konkurransens 3 etapper, vil rytteren med den beste sammenlagte tiden vinne poengtrøyen.
MERK: Dersom en rytter ikke kan stille på en etappe, eller må bryte underveis pga teknisk uhell som punktering, velt eller lignende, får han den samme tiden til siste rytter på den aktuelle etappen med et tillegg på 10 sekunder.
Det deles ikke ut bonussekunder i år.
SIKKERHET
Sikkerhet for både rytterne og omgivelsene er noe FOCC alltid har fokus på og vil også gjelde under
FOCC Grand Prix. For å gjennomføre FGP så sikkert som mulig vil trafikantene bli opplyst om rittet ved hjelp av skilt og eventuelt stoppet av en uniformert vakt dersom det skulle være nødvendig. Dette kan allikevel ikke alltid være tilstrekkelig, så husk å være observant og se langt frem.
Det er også viktig å huske på at vi er de ”myke” trafikantene som ikke er lette å oppdage, vær derfor spesielt varsom ved kryss. Selv om dette er et sykkelritt, gjelder trafikkreglene. Ikke sett liv og helse på spill ved å ta sjanser. Bedre å tape rittet og vinne banketten, enn å møte asfalten!
Rittkomiteen vil også opplyse om at forskriften for konkurransekjøring og sykkelritt må følges. Unngå å kjøre mer enn 2 i bredden, bruk kun den høyre vegbanen og følg trafikkreglene. Vi vil også oppfordre publikum til å tenke sikkert, både som tilskuer langs veien og ved parkering av bil.
PARKERING UNDER ETAPPENE:
Både ryttere og tilskuere oppfordres til å benytte seg av parkeringsplassene i området ved start/mål (Åvelandstjerna, Hasseltangen parkering og Fjære Kirke).
FUNKSJONÆRER OG VAKTHOLD:
Rittkomiteen er også avhengig av funksjonærer som kan stille som vakt, poengtellere og tidtakere under rittet. Alle deltagerne oppfordres til å spørre sine bekjente. Her er det en flott anledning til å bidra til sykkelmiljøet på Fevik.
Fevik og Omegn Cycle Club ønsker også alle velkommen som tilskuere til et sikkert og fartsfylt ritt i Feviks flotte omgivelser.
Rittkomitèen ønsker alle lykke til, og måtte den beste syklisten vinne!
Sykkelhilsen,
Rittleder Frode ”Frekvens”
Tidtakersjef Kjetil ”Ket Komet”
Vaktsjef Kristoffer ”Krise”