Nyheter
Publisert Mandag 20 mai 2013
Av Hans "Gruber" Tveitereid og Frode "Frekvens" Novik
FOCC til fjells - Hovden here we come
Det er kun dager igjen til Color Line Setesdal Tour 2013, og FOCC stiller også i år med et topp motivert lag. Sammen skal de gjenskape fjorårets suksess – nemlig ta seg opp til Hovden med et felles tidsmål. I fjor rullet det gule og svarte toget inn på perrongen på Hovden 2 minutter foran "rutetida". Blir det et like punktlig tog i år?
Mandag 20 mai 2013
I år starter FOCC-laget kl 06:55 på brygga til Color Line i Kristiansand. 210 km venter FOCCs utvalgte menn og resten av de 2000 deltagerne som er fordelt over 62 forskjellige startpuljer. Bare 9 minutter foran FOCC-laget starter GSK. De har den velkjente gulroten med seg og det kan dermed være duket for en artig kamp mellom de to sykkelklubbene. Kan FOCC-laget ta igjen storebroren i Grimstad?
Tidsmålet til FOCC-laget i år er 6 timer og 9 minutter. Det blir tøft og alle må grave dypt underveis, men sammen skal de klare å dra hverandre opp til en ny lagseier. Som tidsplanen viser har FOCC-laget 6 sjekkpunkt underveis. Hans Gruber og Magne Plastposen har dermed som lagets to kapteiner den viktige oppgaven med å justere farten slik at de når målet. "Dette er en god plan for turen vår", kommenterer Plastposen. "Og husk at ingen skal bli frakjørt så lenge vi holder tidsskjemaet!" legger Gruber til med glimt i øyet.
En av fordelene med å starte som lag i en særpulje, er at FOCC-laget har med egen følgebil. FOCCs følgebilansvarlige Audun Ruslebiffen stiller selvfølgelig til start og vil lede laget oppover dalen i et perfekt dromedar-tempo, eller var det
kamel-tempo? :-)
Og som alltid der FOCC sykler, er også Krise. Han er den perfekte alt-mulig-mannen og vil ligge bak foccerne hele veien opp til Hovden og bistå laget dersom noen skulle være uheldig å punktere eller få andre tekniske problemer.
Oppover dalen kan vi vente oss en storslått natur og et fint norsk kulturlandskap. Turen fra den bløde kysstripe til Hovden og fjellet er virkelig noe for seg selv.
Etter 115 km ved Ose blir det matservering på FOCC sin egen matstasjon. Hver rytter får servert sin egen mat og drikke etter eget ønske. Kassene med forfriskninger blir linet opp slik at stoppet blir så effektivt som mulig.
Stoppet skal ta 2 minutter hverken mer eller mindre :-) Det er akkurat nok tid til å bytte flasker, fylle lommene, vanne blomstene og løfte sykkelen over hodet. Alle må løfte sykkelen over hodet før vi tar fatt på de 10 siste milene til Hovden! Her ser vi sekkesjefen Rykk, som under fjorårets tur viste hvordan et ekte sykkel-løft skal gjøres.
Når det nærmer seg slutten av rittet og blodsukkeret er på et absolutt bunnivå, ja da smaker det fantastisk godt med en kald Cola. Når road capteinene Gruber og Asdal strekker på armene, ja da vet dere at det nærmer seg Cola-tid…
Etter passering Bykle nærmer målstreken seg faretruende. Adrenalinet begynner å bruse i blodet, og ingenting kan måle seg med følelsen når man skjønner at målet er innenfor rekkevidde. Eller hva sier du Asdal?
Kjapt etter målgang i Hovden City er det tid for lagbilde. Etter litt over 6 timer på sykkelen er det befriende å kunne strekke armene i været og slippe jubelen løs. Med topp innsats fra alle og enhver, kommer FOCC 609 til å bli en formidabel suksess. I tillegg til focc-laget, er focc også representert i gruppen Superspeed. Der skal Ragnar Gammelnok og Dr. Håvard måle krefter med de raskeste. Vi ønsker alle lykke til!