Program FOCC Grand Prix 2013
1. etappe fredag 23. august - Individuell tempo 10 km
- Kl 1800: Åpning av FGP 2013 med kaffe og småprat. Oppmøtested ved Landvik Kirke
- Kl 1815 til1830: Utdeling av startnummer
- Kl 1900: Start tempoetappe
- Ca kl 2000: Premiesermoni med kaffe og kake
Starten på den første etappen og den 10 km lange tempoen, går fra Landvik Kirke med vending like før Reddal. Rytterne får en flying start i det de blir sendt ut fra startrampen med ett minutts mellomrom mellom hver startende. Ut mot vending går løypen over to slake stigninger som kommer henholdsvis etter ca 1 km og etter 3 km. Etter 5 km vender man på paddeflate Reddal og setter fart mot mål igjen. Ved målgang etter 10 km har løypen steget kun 30 høydementer. Vanligvis står sørvesten på i dette flotte kulturlandskapet, så rytterne kan dra nytte av medvind tilbake til mål.
Dersom en rytter blir tatt igjen av andre under tempoetappen, skal den forbikjørte ikke legge seg nærmere enn 25 m bak den rytter vedkommende blir innkjørt av. Det er ikke tillatt å utnytte dragsuget og legge seg på hjul. Dersom en deltager får tekniske problemer underveis (kjedebrudd, punktering eller annet som gjør sykkelen ukjørbar), får deltageren tiden til den dårligste rytteren pluss 10 sek.
I poengkonkurransen, vil det ikke bli delt ut poeng etter denne etappen. Sluttiden i mål vil gjelde i sammendraget og etappetiden blir avrundet til hele sekunder.
Etter starten kl 1900, vil det ikke være tillatt å varme opp ute i løypa.
Bjørn Martin Gogutten er en som vet hvordan man skal jobbe med tempoet i vinden. Han fikk i 2011 et solid resultat på tempoetappen da han suste forbi blant annet selveste kaptein Rykk til en 4. plass. Det blir spennende å se hva han får til i år.
2. etappe lørdag 24. august - Fellesstart 58 km
- Kl 1100: Kaffe og småprat. Oppmøtested Industriveien 5
- Kl 1200: Start fellestart
- Ca kl 1430: Premiesermoni med kaffe, kake og grillmat
Den 2. og siste etappen av årets klubbmesterskap har start og mål i Østerhus på Industriveien. Starten går ved rød prikk som vises på kartet for 2. etappen. Det skal først sykles en nøytral runde rundt Østerhus hvor feltet blir ledet av en masterbil. Denne runden er 2,5 km og utgjør også avslutningen av denne etappen.
Etter feltets første passering av målområdet, fortsetter man videre til Mollandskrysset og tar til venstre på RV420. Den nøytrale delen av rittet opphøyes etter broen over Reddalskanalen, og le Grand Départ markerer den offisielle starten. 2. etappen er for alvor i gang.
Det blir vending i rundkjøring på Tingsaker, for så å sykle tilbake på RV420 til Molland. Her tar man først til høyre, for så å ta til venstre i rundkjøringen. Løypen går så videre til høyre på Østerhusmonen, for så å ta til høyre igjen på Industriveien og mot start- og målområdet. Deretter skal det sykles 10 avsluttende runder i runden på 2,5 km. Hver runde har 22 høydemeter.
Det blir utdelt poeng i poengkonkurrasen ved passering start- og mållinjen første gang etter retur fra Tingsaker, og de påfølgende 3 rundene. Det er dermed de 4 første passeringene av start- og mållinjen som gir poeng. Det blir utdelt poeng til de 6 første over linjen med valør 8-6-4-3-2-1. Dersom 2 ryttere ender opp med lik sum, er det antall førstepasseringen som vil gjelde. Dersom det også er likt, er det sammendragstiden som vil avgjøre.
Det blir rundeanvisning med nedtelling fra 10 til 1 på de 10 avsluttende rundene. Dersom feltet sprekker opp og danner flere små grupper, kan det hende at noen blir tatt igjen med en runde. Det er da ikke tillatt å legge seg bak de eller den som sykler forbi. Merk også at det kan bli utfordrene for rundeanvisningen å telle ned rundene for alle smågrupper. Hver enkelt rytter har derfor ansvar for å holde oversikt over eget forløp.
I 2012, var Terminator og Gammelnok to av feltets mest aggressive ryttere. De satte begge press på sine konkurrenter underveis med flott sykling. De kommer garantert til å prege årets 2. etappe også.
Her ser vi FOCCs eminente følgebilansvarlig Audun Ruslebiffen som leder feltet gjennom nøytral sone. Under 2. etappe blir det også en masterbil foran feltet i den første runden rundt Østerhus før syklistene sykler mot Tingsaker. Nøytral sone oppheves etter bro over Reddalskanalen.
Tidtaking
Det blir elektronisk tidtaking med systemet Quick Timing under begge etappene. Under tempoen blir det også tatt tiden ved vending. Hver deltager får utdelt ett sett med tidtakingsmerke som skal klistres på hver side av hjelmen. Tidtakingsmerket er personlig og må bæres under begge etappene. Dersom man skal bruke tempohjelm under 1. etappen, er det viktig at man husker å ta tidtakingsmerket over på hjelmen man skal ha under fellesstarten.
I tillegg til tidtakingsmerke, får alle deltakere utdelt et startnummer. Det er viktig at man husker å bære startnummer under begge etappene.
Sluttiden på hver etappe blir registrert med en nøyaktighet på hele sekunder og vil gjelde i konkurransen om den beste sammenlagte tiden. Første og siste mann i et samlet felt vil få lik tid ved målgang. Dersom tidtakingen viser at det er mer enn 1 sekund mellom rytterne som ankommer mål, vil dette inkluderes i sluttiden.
MERK: Dersom en rytter ikke kan stille på en etappe, eller må bryte underveis pga teknisk uhell som punktering, velt eller lignende, får han den samme tiden til siste rytter på den aktuelle etappen med et tillegg på 10 sekunder.
Det deles ikke ut bonussekunder i år.
Sikkerhet
Sikkerhet for både rytterne og omgivelsene er noe FOCC alltid har fokus på og gjelder også under
FOCC Grand Prix. For å gjennomføre FGP så sikkert som mulig vil trafikantene bli opplyst om rittet ved hjelp av skilt, og eventuelt bli stoppet av en uniformert vakt dersom det skulle være nødvendig. Dette kan allikevel ikke alltid være tilstrekkelig, så husk å være observant og se langt frem.
Det er også viktig å huske på at vi er de ”myke” trafikantene som ikke er lette å oppdage, vær derfor spesielt varsom ved kryss. Selv om dette er et sykkelritt gjelder trafikkreglene, og alle veier er åpne for normal ferdsel for øvrige trafikanter. Ikke sett liv og helse på spill ved å ta sjanser. Bedre å tape rittet og vinne banketten, enn å møte asfalten!
Rittkomiteen vil også opplyse om at forskriften for konkurransekjøring og sykkelritt må følges. Unngå å kjøre mer enn 2 i bredden, bruk kun den høyre vegbanen og følg trafikkreglene. Vi vil også oppfordre publikum til å tenke sikkert, både som tilskuer langs veien og ved parkering av bil.
Arrangementet og bruk av veiene er godkjent av Statens Vegvesen og Grimstad Politistasjon. Bruk av privat området på Østerhus Industriområdet er også avklart med eier og Grimstad Kommune som har gitt sin tillatelse.
Parkering
Både ryttere og tilskuere oppfordres til å benytte seg av parkeringsplassene i området ved start/mål. For 1. etappen vil det være anledning å parkere ved Landvik Kirke. For 2. etappen, er det god parkeringsplass ved start- og målområdet på Østerhus i Industrivien 5/7.
Funksjonærer og vakthold
Rittkomiteen er også avhengig av funksjonærer som kan stille som vakt, poengtellere og tidtakere under rittet. Alle deltagerne oppfordres til å spørre sine bekjente. Her er det en flott anledning til å bidra til sykkelmiljøet på Fevik.
Fevik og Omegn Cycle Club ønsker også alle velkommen som tilskuere til et sikkert og fartsfylt ritt i Feviks flotte omgivelser.
Rittkomitèen ønsker alle lykke til!
Sykkelhilsen,
Rittleder Frode ”Frekvens”