1 etappe fredag 21. august - Individuell tempo 10 km
-
Kl. 1800: Åpning av FGP 2015 med kaffe og småprat. Oppmøtested ved Reddal (gamle butikken). Parkering på anvist plass
-
Kl. 1815 til1830: Utdeling av startnummer
-
Kl. 1900: Start tempoetappe
-
Kl. 2000: Premieseremoni med kaffe og kake
Starten på FGP smelles i gang i Reddal. Individuell tempo som går i en kjent løype, men i år snur vi løypa som gjør at den får en annen profil. Etter 5 km vender man på sletta før Landvik kirke og setter fart mot mål igjen. Ved målgang etter 10 km har løypen steget kun 30 høydemeter. Vanligvis står sørvesten på i dette flotte kulturlandskapet, så rytterne kan få bryne seg på motvind etter vending.
Dersom en rytter blir tatt igjen av andre under tempoetappen, skal den forbikjørte ikke legge seg nærmere enn 25 m bak den rytter vedkommende blir innkjørt av. Det er ikke tillatt å utnytte dragsuget og legge seg på hjul. Dersom en deltager får tekniske problemer underveis (kjedebrudd, punktering eller annet som gjør sykkelen defekt), får deltageren tiden til den dårligste rytteren pluss 10 sek.
Etter starten kl. 1900, vil det ikke være tillatt å varme opp ute i løypa.
2. etappe lørdag 22. august – Fellesstart 46 km
Lørdag 22. august kl. 1100 (start kl. 1200) er det tid for fellesstart 2.etappe, som i fjor skal vi tilbake til den spennende og intense Fjære-runden.
-
Kl. 1100: Kaffe og småprat
-
Kl. 1200: Start fellesstart
-
Kl. 1430: Premieseremoni med kaffe, kake og pølse
Finalen og klubbmesterskapets siste etappe byr på en knallhard etappe rundt Fjære. Starten går fra Olavskilden ved Fjære Kirke og videre mot rundkjøringen på Vik, ned langs Vikkilen og over Laugevoldveien til Fjære Kirke hvor målgang er midt i bakken ved Olavskilden. 10 runder skal sykles hvor den første runden ledes av masterbil.
En runde er 4,6 km og inneholder hele 48 høydemeter som gir en stigningsindeks på hele 10,4 m/km. Dette er mye stigning som kommer til å sette rammene for en spennende finale og sette prikken over den berømte i'en på plass.
Nytt av året er det at blir innlagt spurt rett utenfor barndomshjemmet til rittlederen på Bybergsletta. Det vil bli utdelt premie der for seier på 3. og 4.runde. Altså ingen poeng, men premie for å ta innlagt spurt. Streken kommer til å bli tydelig markert.
SIKKERHET
Sikkerhet for både rytterne og omgivelsene er noe FOCC alltid har fokus på og vil også gjelde under FOCC Grand Prix. For å gjennomføre FGP så sikkert som mulig vil trafikantene bli opplyst om rittet ved hjelp av skilt og eventuelt stoppet av en uniformert vakt dersom det skulle være nødvendig. Dette kan allikevel ikke alltid være tilstrekkelig, så husk å være observant og se langt frem.
Det er også viktig å huske på at vi er de «myke» trafikantene som ikke er lette å oppdage, vær derfor spesielt varsom ved kryss. Selv om dette er et sykkelritt, gjelder trafikkreglene. Ikke sett liv og helse på spill ved å ta sjanser. Bedre å tape rittet og vinne banketten, enn å møte asfalten! Rittkomiteen vil også opplyse om at forskrift for konkurransekjøring og sykkelritt må følges. Unngå å kjøre mer enn 2 i bredden, bruk kun den høyre vegbanen og følg trafikkreglene. Vi vil også oppfordre publikum til å tenke sikkert, både som tilskuer langs veien og ved parkering av bil.
TIDTAKING
Det blir elektronisk tidtaking med systemet Quick Timing under begge etappene. Hver deltager får utdelt ett sett med tidtakingsmerke som skal klistres på hver side av hjelmen. Tidtakingsmerket er personlig og må bæres under begge etappene. Dersom man skal bruke tempohjelm under 1. etappen, er det viktig at man husker å ta tidtakingsmerket over på hjelmen man skal ha under fellesstarten. I tillegg til tidtakingsmerke, får alle deltakere utdelt et startnummer. Det er viktig at man husker å bære startnummer under begge etappene.
Sluttiden på hver etappe blir registrert med en nøyaktighet på hele sekunder og vil gjelde i konkurransen om den beste sammenlagte tiden. Første og siste mann i et samlet felt vil få lik tid ved målgang. Dersom tidtakingen viser at det er mer enn 1 sekund mellom rytterne som ankommer mål, vil dette inkluderes i sluttiden.
MERK: Dersom en rytter ikke kan stille på en etappe, eller må bryte underveis pga. teknisk uhell som punktering, velt eller lignende, får han den samme tiden til siste rytter på den aktuelle etappen med et tillegg på 10 sekunder. Det deles ikke ut bonussekunder i år.
PARKERING UNDER ETAPPENE
Både ryttere og tilskuere oppfordres til å benytte seg av parkeringsplassene i området ved start/mål (fotballbanen ved butikken i Reddal, og ved Fjære Kirke).
Fevik og Omegn Cycle Club ønsker også tilskuere velkommen til et sikkert og fartsfylt klubbmesterskap.
Rittkomitèen ønsker alle lykke til, og måtte den beste syklisten vinne!
Sykkelhilsen, rittleder Bjørn Martin Byberg