Rittleder Geir Steely har overtatt stafettpinnen fra Gogutten Bjørn Martin, og sammen med resten av rittkomiteen har de satt sammen et kjent og kjært, men likefullt et meget spennende klubbmesterskap bestående av den uslåelige kombinasjonen av Fjærerunden og Ronde van Fevik. I tillegg er det gledelig å ha tilbake poengkonkurransen!
PROGRAM FOCC GRAND PRIX 2018
1. etappe - Fredag 31. august - Fjærerunden, fellesstart, ca. 23 km
-
Kl. 1800: Utdeling av startnummer, kaffe og småprat. Oppmøte ved Olavskilden.
-
Kl. 1830: Start Fjærerunden, 5 runder av ca. 4,6 km
-
Kl. 1915: Premieseremoni
Den første etappen av klubbmesterskapet foregår i den velkjente Fjærerunden, og er både elsket og hatet av syklister. Denne runden byr på en knallhard, men også rask løype som gir lite hvile underveis. Starten går fra Olavskilden ved Fjære Kirke og videre mot rundkjøringen på Vik, ned langs Vikkilen og over Laugevoldveien til Fjære Kirke hvor målgang er midt i bakken ved Olavskilden.
5 runder skal sykles. Den første runden kjøres som nøytral sone med kontrollert fart helt frem til passering Fjære Kirke. Deretter slippes feltet i fri fart!
Poengkonkurransen:
Ved passering start- og målområdet i den 2. runden, deles det ut 6, 4, og 2 poeng til de 3 første som passerer målstreken.
2. etappe - Lørdag 1. september - Ronde van Fevik, fellesstart, ca. 60 km
-
Kl. 1100: Kaffe og småprat. Oppmøte på Birketveitsletta
-
Kl. 1130: Start Ronde van Fevik, 5 runder av ca. 12 km
-
Kl. 1330: Premieseremoni
Den 2. etappen og finalen på FGP, starter på Birketveit v/tunnelen som går under E18.
Etter start på Birketveitsletta sykles det rundt Fevik, opp den seige Strand Hotellbakken med retning Vik, deretter langs den fartsfylte Temsesletta, før man svinger av og sykler inn i den syrefylte knekkeren fra Lunde til Esketveit. Deretter er det strake veien til Birketveitsletta. Denne runden kjøres fem ganger, og det blir nøytral sone i den første runden frem til passering Hausland. Da starter alvoret!
Poengkonkurransen:
Det blir også utdelt poeng i den 2. etappen, men da etter den 1 runden ved passering av start- og målområdet. Det deles da ut 6, 4, og 2 poeng til de 3 første som passerer målstreken.
SIKKERHET
Løypevakter vil stå plassert i uoversiktlige kryss og rundkjøringer. Merk at løypevaktenes primære oppgave er å vise vei og varsle kjøretøy når syklistene kommer, og de har ikke rett til å stoppe og regulere trafikken. Syklistene må overholde vikeplikten og opptre forsvarlig.
Rittkomiteen vil også opplyse om at forskrift for konkurransekjøring og sykkelritt må følges. Unngå å kjøre mer enn 2 i bredden, bruk kun den høyre vegbanen og følg trafikkreglene.
TIDTAKING OG RESULTATLISTE
Tidtaking i år blir med stoppeklokke, penn og papir. Vi oppfordrer i tillegg alle til å ta tiden selv for sikkerhets skyld :-)
Deltakerne får utdelt et startnummer før start til den 1. etappen. Det er viktig at man husker å bære startnummer under begge etappene.
Sluttiden på hver etappe registreres med en nøyaktighet på hele sekunder og vil gjelde i konkurransen om den beste sammenlagte tiden. Første og siste mann i et samlet felt vil få lik tid ved målgang. Dersom tidtakingen viser at det er mer enn 1 sekund mellom rytterne som ankommer mål, vil dette inkluderes i sluttiden.
Dersom det er 2 deltagere som får lik poengsum etter begge etappene, vil den med best sammenlagttid stå som vinner av poengkonkurransen.
MERK: Dersom en rytter ikke kan stille på en etappe, eller må bryte underveis pga. teknisk uhell som punktering, velt eller lignende, får han den samme tiden til siste rytter på den aktuelle etappen med et tillegg på 10 sekunder.
Vi ønsker alle lykke til. Kjør trygt og sikkert! Husk at dette er bare for moroskyld :-)