Herefoss Rundt 22. mai

Herefoss Rundt arrangeres årlig av Arendal CC og er et turritt over 90/140 km. I følge ACC regnes dette rittet som et av de hardeste turritt på Sørlandet med drøyt 1200 høydemeter stigning totalt. Starten går fra Myra Skole. Derfra sykler man mot Vik hvor man tar inn mot Dømmesmoen og over til Landvik Kirke. Derfra følger man veien til Herefoss, med Grøsle som den første harde bakken. En hard løype som skiller bra.

Herefoss Rundt, landeveisritt Aust-Agder.
Arrangør: Arendal CC.
Antall km: 90 / 140.
Høydemeter: totalt 1200.

Fra toppen av Grøsle og videre kommer bakkene i rask rekkefølge, opp fra Herefoss Sentrum er det en liten stigning. Ved Søre Herefoss kommer første virkelige utforbakke. Her kan det være fornuftig å ta det litt med ro i de krappeste svingene. I krysset i bunnen må man også følge med, og ikke ha altfor god fart hvis man har planer om å klare svingen.

Bilde fra Herefoss Rundt 2009. Foto: Jarle Mjåsund

Etter en liten strekning langs vannet går man inn i Gauslå-bakken, en lang og seig bakke, men ikke så altfor bratt. Her er ofte farten i feltet forholdsvis høy.

Ved Hynnekleiv er det matstasjon, her tar turgruppa (140 km) av til venstre mot Svenes, mens trimgruppa (100 km) sykler til høyre mot Arendal.

Bilde fra Herefoss Rundt 2009.

Ved Svenes tar feltet så av til høyre mot Dølemo. I Dølemo Sentrum tar man av til venstre mot Baas. Her går veien igjen til venstre opp mot Øvre Lauvrak. Her kommer den lengste og den verste bakken.

Nå har man allerede syklet 80-90 km, og nå går det oppover lenge. Heldigvis flater det ut noen steder innimellom i bakken.

Fra toppen går det raskt utfor mot Mykland. Derfra går det tilbake mot Svenes og Hynnekleiv. Heldigvis er det ikke snakk om mer enn et par mindre stigninger før Svenes.

Fra Hynnekleiv og til Arendal er det jevnt med stigninger, Hynnekleiv - Hinnebu - Frolands Verk - Blakstad - Myra.

"Herefoss Rundt er en hard løype som skiller bra", skriver Endre i ACC.

FOCC kake:-) Bilde fra Herefoss Rundt 2009. Foto: Jarle Mjåsund

De aller yngste syklistene sykler en løype på ca. 30 km.
Etter starten ved Myra, tar de av ved Rykene og sykler mot Blakstad, opp Blakstadbakken og tilbake til mål ved Myra.