FOCC GRAND PRIX

FOCC Grand Prix er klubbens eget klubbmesterskap over 3 etapper i området rundt Fevik. Det blir både individuell tempoprolog, samt to ulike fellesstarter med fart og spenning! Deltageren vil også i år møte nye og tøffe utfordringer i 2 helt nye løyper. Fevik & Omegn Cycle Clubs beste syklist skal kåres, og det kjempes om både grønn spurttrøye, klatretrøye og ikke minst den gule sammenlagte trøyen. Hvem vinner i år?

Program for FOCC Grand Prix 2011:

FGP 2011, OPPDATERES NÅR ÅRETS OPPLEGG ER FASTLAGT

 

Prolog
Fredag 22. august 2008 
8 km tempo, individuell start
Løype: Trålum – Nedenes - Trålum
Start kl 1900

2. etappe. Kort fellesstart
Lørdag 23. august
22km, flat etappe
Løype: Østre Vessøya – Vessøyveien – Engene (10 runder)
Start kl 1000

3. etappe: Fellesstart FINALE
Lørdag 23. august
56km, småkupert etappe.
Løype: Trålum – Vik – Fevik – Nedenes – Trålum (3 runder)
Start kl 1400

RITTINFORMASJON OG REGLER

Prolog
Det blir individuell start på prologen med 1 minutts mellomrom mellom deltagerne. Rytterne starter med en ”holder” som støtter syklisten slik at han starter med begge beina i pedalene. Dersom en rytter blir tatt igjen av andre under tempoetappen, skal den forbikjørte ikke legge seg nærmere enn 25 m bak den rytter vedkommende blir innkjørt av. Det er ikke tillatt å utnytte dragsuget og legge seg på hjul. Dersom en deltager får tekniske problemer under de første 500 m (kjedebrudd, punktering eller annet som gjør den ukjørbar), får deltageren tiden til den dårligste rytteren pluss 1 minutt.

Starten går fra busslomme i Trålumbakken retning Arendal. Rytterne vil oppnå god marsjfart allerede i bunnen av bakken, og første utfordring blir å holde farten høy og ved like over de to første stigningene kun 1 km ut i løypa. To tekniske elementer i form av rundkjøring ved Engene Kirke og ved vending Nedenes kan utgjøre de nødvendige sekunder man ønsker å tjene inn på andre. Riktig gir og timing blir avgjørende…

Etter vending og halvveis ut i etappen vil rytterne være preget av åpningen og de første 4 kilometerne. Er beina allerede stive som tømmerstokker etter en for hard åpning, eller har man åpnet for beskjedent for så å aldri kunne ta inn det tapte? Den siste kilometeren byr nemlig på to små stigninger og ikke minst målgang i slak motbakke. En utfordrende tempo som krever høy smerteterskel og motivasjon gjennom hele etappen.  

Det blir utdelt spurtpoeng under prologen ved målgang til de 10 beste rytterne:
1. plass = 20
2. plass = 15
3. plass = 12
4. plass = 10
5. plass = 8
6. plass = 6
7. plass = 5
8. plass = 4
9. plass = 3
10. plass = 2

Sluttiden blir avrundet til en nøyaktighet på hele sekunder og vil gjelde i konkurransen om den beste sammenlagte tiden.

2. ETAPPE, KORT FELLESSTART
Den andre etappen i årets klubbmesterskap vil bli en meget spennende og artig løype som garantert vil motivere til brudd, støting og høy fart. Starten går inne på Østre Vessøya ved Plateskredderen og fortsetter til høyre ut på Vessøyveien. Etter man har passert jordbruksområdet hvor sidevinden garantert vil komme i en eller annen retning, går løypa så mot Engene på riksvei 420 hvor en ny brå høyresving fører rytterne tilbake og passerer start og målområdet. En 2,2 km lang pannekake av en runde med kun få ”luftbobler” i kaken, men med flere tekniske elementer.

Masterbilen vil geleide feltet den første runden til og med første kryss etter passering målgang. Deretter er det fri fart. Hele 10 runder skal sykles (masterrunde + 9 runder) før det skal gjøres opp om seieren og ikke minst spurtpoeng. Det blir nemlig utdelt spurtpoeng under alle partallsrunder fra og med runde 2 og selvfølgelig ved målgang. Hvem satser alt på de ettertraktede spurtpoengene og hvem har selvtillit til å kjøre hardt med en påfølgende tøff 3.etappe?


Løypeprofil 2.etappe, viser en runde à 2,2km.

 

De 3 første deltagerne som passerer målgang etter runde 2, 4, 6 og 8 vil bli tildelt følgende spurtpoeng:
1. 6
2. 4
3. 2

De 10 første som passerer etter 10. og siste runde får følgende spurtpoeng:
1. plass = 20
2. plass = 15
3. plass = 12
4. plass = 10
5. plass = 8
6. plass = 6
7. plass = 5
8. plass = 4
9. plass = 3
10. plass = 2

MERK: Dersom man blir passert underveis med en runde, har de forbipasserte ikke lov til å legge seg sammen med de passerende og dra nytte av dem. 

Sluttiden blir registrert med en nøyaktighet på hele sekunder og vil gjelde i konkurransen om beste sammenlagte tiden. Første og siste mann i et samlet felt vil få lik tid ved målgang. Dersom tidtakingen viser at det er mer enn 1 sekund mellom rytterne som ankommer mål, vil dette inkluderes i sluttiden.

3. ETAPPE, FELLESSTART FINALE 
Den siste og lengste etappen starter i Trålumbakken på Fevik med retning Vik. Der skal rytterne vende i rundkjøringen for så å sette kursen mot Nedenes hvor det vendes igjen i rundkjøringen og går tilbake til Trålum. Denne runden er 18 km og skal sykles 3 ganger.  

Masterbilen vil også på denne etappen lede feltet et stykke ut i rittet. Masterbilen vil holde et rolig tempo frem til og med vending i rundkjøring på Vik, før den offisielle starten går på den siste etappen. Første utfordring for feltet blir bakken opp fra Strand Hotel mot Esso Fevik. Allerede her kan hissige syklister komme av gårde, men nedkjøringen til Birketveit kan hindre bruddet i å etablere seg. Etter vending på Nedenes er det igjen tid for 4 km med flatt terreng før rytterne passerer målstreken på vei mot de siste 2 rundene.


Løypeprofil 3.etappe, viser en runde à 18km.

Spurtpoeng deles også ut på denne etappen og det skjer ved passering målstreken etter 1, 2 og ved målgang etter 3. runde. Har man ikke kjent melkesyren før i konkurransen vil den garantert presse seg på nå.

Spurtpoeng 1. og 2. runde:
1. 6
2. 4
3. 2

Spurtpoeng målgang etter runde 3:
1. plass = 20
2. plass = 15
3. plass = 12
4. plass = 10
5. plass = 8
6. plass = 6
7. plass = 5
8. plass = 4
9. plass = 3
10. plass = 2

I tillegg er det endelig klart for duell mellom klatrerne. Klatrepoeng vil deles ut til de 3 første som passerer gangfeltet på toppen av Strandbakken ved Hauslandskrysset i runde 2 og 3 med følgende valør:

Klatrepoeng:
1. 20
2. 15
3. 10

Når går første rykk og hvor blir det avgjørende bruddet dannet? Har enkelte inngått allianser underveis i mesterskapet for å sikre seg selv en god plassering i sammendraget, eller driver troen på seg selv frem i kampen om etappeseier?

Sluttiden blir registrert med en nøyaktighet på hele sekunder og vil gjelde i konkurransen om beste sammenlagt tid. Første og siste mann i et samlet felt vil få lik tid ved målgang. Dersom tidtakingen viser at det er mer enn 1 sekund mellom rytterne som ankommer mål, vil dette inkluderes i sluttiden. Dersom flere ryttere oppnår likt antall poeng under konkurransens 3 etapper, vil rytteren med den beste sammenlagte tiden vinne kampen. 

MERK: Dersom en rytter må bryte en etappe, vil personen ha mulighet til å fortsette rittet og de resterende etappene, men ikke kunne ta spurt- eller klatrepoeng. Man vil kunne kjempe om etappeseier, men ikke i kampen om trøyen

SIKKERHET
Sikkerhet for både rytterne og omgivelsene er noe FOCC alltid har fokus på og vil også gjelde under
FOCC Grand Prix. For å gjennomføre FGP så sikkert som mulig vil trafikantene bli opplyst om rittet ved hjelp
av skilt og eventuelt stoppet av en uniformert vakt dersom det skulle være nødvendig. Dette kan allikevel ikke
alltid være tilstrekkelig, så husk å være observant og se langt frem.

Det er også viktig å huske på at vi er de ”myke” trafikantene som ikke er lette å oppdage, vær derfor spesielt varsom ved kryss. Dette gjelder spesielt under etappe 2. Selv om dette er et sykkelritt, gjelder trafikkreglene. Ikke sett liv og helse på spill ved å ta sjanser. Bedre å tape rittet og vinne banketten, enn å møte asfalten!
 
Rittkomiteen vil også opplyse om at forskriften for konkurransekjøring og sykkelritt må følges. Unngå å kjøre mer enn 2 i bredden, bruk kun den høyre vegbanen og følg trafikkreglene. Vi vil også oppfordre publikum til å tenke sikkert, både som tilskuer langs veien og ved parkering av bil.

Parkering under etappene:
Både ryttere og tilskuere oppfordres til å benytte seg av parkeringsplassene i området rundt etappenes startområde. For tempoetappen og den siste etappen kan Fevik skoles parkeringsplass benyttes. For 2. etappe fungerer plassen ved Engene Kirke utmerket. Da får man seg også en hyggelig spasertur over Vessøyas idylliske og landlige området.

Vakthold:
Rittkomiteen er også avhengig av funksjonærer som kan stille som vakt, poengtellere og tidtakere under rittet. Alle deltagerne oppfordres til å spørre sine bekjente. Her er det en flott anledning til å bidra til sykkelmiljøet på Fevik.

Fevik og Omegn Cycle Club ønsker også alle velkommen som tilskuere til et sikkert og fartsfylt ritt i Feviks flotte omgivelser.

Rittkomitèen ønsker alle lykke til, og måtte den beste syklisten vinne!

Sykkelhilsen,
Rittleder Frode ”Frekvens”
Løypesjef Kjetil ”Ket Komet”
Vaktsjef Kristoffer ”Krise”

 

Ritt oversikt