Sykling i gruppe eller felt

Sykling i et stort felt er ikke bare motiverende og gøy, det er også særdeles effektivt. Flere kilder hevder at man kan spare hele 30 % energi på å kunne kjøre en effektiv rulle med god teknikk og kontinuitet. Men som alt annet kreves det da øvelse og forståelse for hvordan prinsippet bak en rulle er bygd opp.


 
FOCC fikk jo et lite sidestikk i bloggen etter Bukken at vi må lære oss å kjøre i felt. I og med at dette var vårt første ritt, var det vel ikke annet å forvente av en gjeng tidligere fotballspillere og påståtte håndballspillere (hvem er det egentlig i FOCC som kan skryte av en håndballkarriere?) Spøk til side, her skal det rulles…

Kjedekjøring, lagtempo, Belgisk rulle, kjært barn har mange navn. Prinsippet for disse baserer seg stort sett på det samme. En mann i front som ligger og drar sine medsyklister som forøvrig kan kose seg i feltet med lite slit og motvind. Dette byttes det på, alt etter vindforhold, tempo, antall syklister i feltet osv. Som dere sikkert skjønner, trengs det erfaring for å bli en god rullist. Velkjente Rye setter faktisk opp kurs som kun omhandler rullekjøring da de mener at det er nøkkelen for høyere fart. Med andre ord, en rulle vil hjelpe oss til mål raskere!

Vi begynner med de grunnleggende prinsippene:

1.  Syklisten i front skal dra toget i et jevnt tempo. 
2.  Når bytte skal skje i front, skal førstemann gli rolig og kontrollert til siden og slippe nestemann frem.
     Han/hun skal så senke farten slik at rullen beveger seg raskere og vedkommende kan gli inn bakerst. 
     Det er ikke andremann som skal ”ta første mann igjen…” 
3.  Vedkommende som så ligger i front må fokusere på å holde jevnt tempo ved bytte.
     Det er lett å bli overivrig og tro at man ikke drar hardt nok. Følg med på sykkelcomputeren. 
4.  I rullen må man befinne seg tett inntil syklisten foran. Man vil da ligge godt skult for vinden. 
5.  Alle i rullen må fokusere seg på å kjøre jevnt og kontrollert. Syklister som vingler til siden eller kjører i rykk og
     napp blir sett på som  ”Hangarounds” og mislikt. Dette fører også til trekkspilleffekten som ikke er godt mottatt av
     erfarne rullere.
 
Så til noen uskrevne rulle-regler:
 
1.  Spytte gjør man bakerst i rulla. Ingen fortjener å dusje i andres spytt og gørr. 
     Må du absolutt spytte, sikt på forhjulet. Da treffer du forhåpentligvis bare deg selv.
2.  Når man kommer til en bakke vil de bakerste oppleve at de presser rullen sammen.
     Vær obs slik at man ikke kjører i bakhjulet foran og skaper farlige situasjoner.
3.  Mange liker å stå og tråkke, særlig i oppoverbakker. Man skal da reise seg ”i tråkket”, mens man trår ned altså.
     Sykkelen vil nemlig bli skjøvet 10-15 cm bakover når man reiser seg, og man kan kompensere ved å trå ned 
     samtidig som man reiser seg.
4.  Når rullen kommer opp en bakketopp, kan de bakerste fortsatt være i god stigning opp bakken. 
     Skal rullen fungere optimalt, må førstemann da ikke øke tempo med en gang han er over bakketoppen, men
     avvente fartsøkning til alle er over bakketoppen.
5.  Det forventes at alle er med å bidra på å holde farten opp i feltet, i hvert fall fra alle lag
6.  Skjer det en velt i feltet, er det høflig å sette ned farten slik at alle kan komme opp i rullen igjen dersom de kan det. 
 
Rullen kan i utgangspunktet kjøres på to måter, avhengig av antallet. Dette er kjedekjøring hvor rullen består av 2 kolonner, og lagtempo som er en kolonne. 
 
Undertegnede er ofte ute og sykler i grupper, og har da erfart at håndtegn fører til bedre kommunikasjon i rulla. Slike tegn kan brukes dersom f eks en hindring som en spaserende frue befinner seg langs veien. Et godt tegn er da å vifte med hånda bak ryggen sin på den siden hindringen er. Man sender så tegnet videre nedover i rulla. Kommer man til et kryss som krever full stopp, holder førstemann hånden sin høyt over hodet. I tillegg kan man vise resten i rulla at veien er dårlig (hull, sprekker og lignende) ved å peke på dem før man kjører forbi. Tegnet må selvfølgelig komme før sprekken i veien…
 
Sist men ikke minst burde HMS alltid stå i høysetet. Dette gjelder spesielt ved utforkjøring hvor farten kan bli høy, men også langs slettene. Husk på å alltid se fremover og vær obs på hva som skjer fremst i feltet. Ikke ta sjanser, men tenk på sikkerheten til deg selv og de andre i rulla.
 

 

LocaToWeb - GPS sporing i sanntid til din mobil