Hei alle læresveinar i FOCC!
Her er noen erfaringsord fra Frodes svigerfar, Jostein Anderssen
Jeg har vært av de heldige som har deltatt på Styrkeprøven 4 ganger tidligere da de fleste av dere var unge. Det er nå ca 10-12 år siden sist.
Det var med blandede følelser med en mengde gode råd fra velmenende venner og tidligere deltagere at jeg stilte til start sommeren 1987. – Treningen var unnagjort på Ergometersykkel hele vinteren offshore i Nordsjøen, samt i turrenn som Bukken Bruse, Herefoss Rundt, Birkenes Runden osv , samt lørdags og søndags turer på de fleste veier i indre Agder. - På toget opp til Trondheim fikk jeg mange gode råd fra tidligere deltagere med tips om bekledning, mat, drikke, vær og uvær osv… Utstyret jeg hadde skaffet meg var en brukt opplakkert DBS Professionale med Campa utstyr. Den var ett nr for stor for meg, noe jeg ikke visste da. (Dvs lengden fra setet til styret var i lengste laget.) - Det rådet jeg adopterte var det rimeligste og krevde ikke store investeringer…. ”Hvis været var bra ut fra Trondheim, bruk vanlig kort sykkelbukse og kortermet sykkelskjorte. Smør deg godt inn med varmekrem. Litt regn var det ikke noe å bry seg om.”
Det skulle vise seg å være et dårlig valg. Det begynte å regne relativt tidlig og temperaturen gikk ned. Rådet ble likevel fulgt til punkt og prikke. Før jeg tok til vett og tok på meg en joggebukse jeg hadde med, (var ikke særlig avansert i klesveien) hadde jeg tilbakelagt 11-12 mil med nedkjøling av armer og bein. Jeg antar at jeg da la jeg det råtne egget som førte til at venstre kne tvang meg til å avbryte løpet etter 14 timer. Da befant jeg meg på Lillehammer. ( tempen over Dovre var under 5 plussgrader). Jeg hadde stort sett tråkket de siste 8-10 milene med ett bein. Fra Lillehammer hiket jeg inn med en følgebil. Det tok sin tid.
Dette skremte meg ikke fra å prøve på nytt året etter. Da tok jeg følgende forhåndsregler:
1. Anskaffet meg avkappede ullstrømper som jeg hadde på knærne
2. Langermet underskjorte i ull
3. Overtrekk over skoene
4. Vindtett overtrekksdrakt (Regntett ikke nødvendig da svette holder deg fuktig innenfra)
5. Reservestrømper i ull
6. Vindtette reservevotter
7. Liten bag foran på styret for oppbevaring av ovennevnte ting
8. Vanlig sykkelbukse og kortermet sykkeltrøye.
9. Alt pakket i plastposer.
Jeg hadde med andre ord fokus på å holde meg varm uansett temperatur. Det var suksess. Jeg kom i mål etter 22,5 timer i relativ god form. Grunntreningen var kanskje også bedre enn året før. Turen hadde gått alene i forskjellige grupper jeg hang meg på ut fra de forskjellige matstasjoner. Alle 10 stasjoner ble brukt for mat og drikke. Jeg kunne helt sikkert ha redusert tiden på hver stasjon med 5-10 min. Det hadde fort utgjort 1 time eller mer..
De neste 2 turene hadde jeg omtrent samme positive opplevelsen. Der viste det seg at med min forberedelse på dårlige forhold med hensyn på været gjorde at jeg kunne hjelpe en syklist fra Arendal med sokker tiltross for at han hadde følgebil. Han kunne ikke finne den, eller var det omvendt.
Været de 2 siste turene var det ene året med regn og temperatur ned mot 2 plussgrader på Dovre, til vind på liten storm i 45 grader mot over samme strøk. Den siste gangen var vinnertiden opp mot 16 timer. 2 timer svakere enn normalt. Min tid var da nærmere 25 timer.
Ut fra de 4 turene vil jeg komme med følgende gode råd i tillegg til de dere har inne på ”Tips til Styrkeprøven” her på siden:
1. Bruk plaster over brystvortene for å unngå eventuell gnissing . Alternativet kan bli veldig ubehagelig.
2. Hvis du må på do like før start og du ikke får vasket ”brunøyet” godt, smør skrittet inn rikelig med Spenol eller lignende.
Gjenta gjerne innsmøringen i løpet av turen.
3. Mat, for øvrig uten sammenligning med pkt 2: Før start. Lag gjerne munnfulle biter av brød som er lette å svelge.
Bruk aluminiumsfolie. Når du spiser av hele skiver kan de være fare for at du trekker løse brødsmuler (tørt brød) i luftveien.
Mengden beregnet jeg ut fra å ikke besøke første matstasjon på Soknadal. Ernæringsrikt pålegg har dere jo greie på.
4. Tren på å kjøre i grupper. Det er ikke særlig populært å slenge seg i en gruppe med liten trening i tempokjøring, sirkelkjøring
eller har manglende forståelse på tegngiving både med stemme, arner og hender. Jeg må innrømme at forslaget om navn bak
på setet for å bruke stemmen har jeg ingen erfaring med. Jeg regner med at det er de store rekordgruppene som bruker dette.
Alt dette er basert på en ferd alene uten følgebil. Da dere ikke er så mange og nivået kanskje er forskjellig, vil jeg anbefale dere å planlegge at noen har mulighet å sykle uten følgebil. Da er dere forberedt hvis så skulle skje.
Jeg ser dere kanskje i Trondheim før start. GOD TUR.