Skal du på flytur til sørlige strøk med sykkelen i bagasjen? Frister det kanskje å ta med tohjulingen til neste års le Tour de France og teste klatreetappene selv? Uansett reisemål er det betryggende å være sikker på at sykkelen er pakket forsvarlig og kommer frem like hel og fin uten skjeve eiker, skrap i rammen, rammebrudd eller andre uønskete slitasjer. Da er det en robust sykkelkoffert du burde pakke sykkelen i.
Reiseselskapene tar i mot sykler som spesialbagasje mot et lite gebyr. De har også et krav om at sykkelen skal være forsvarlig pakket for at de vil frakte den. Mange reisende velger å bruke en pappeske som man kan få gratis fra sykkelbutikker. Disse blir brukt til å frakte nye sykler i når de ankommer butikkene, men det er flere som har erfart at de blir fort hullete og lett kan klemmes i stykker når de brukes under reise med fly. Da blir det fort skrap eller andre skader på sykkelen. I tillegg liker ikke papp å komme i kontakt med vann. En bag av den myke sorten kan også brukes, men disse vil heller ikke kunne beskytte sykkelen mot slag og trykk under transport.
En hard koffert, f. eks kofferten fra TC1, er derimot trygg og håndterlig og rommer også mer enn selve sykkelen.
I denne får du med både sykkelbekledning og annet utstyr som trengs. Jeg har selv brukt den til å pakke en
landeveissykkel med rammestørrelse L, og det gikk som smurt. Den inneholder også 2 hjulposer, en liten
pose med glidelås for oppbevaring av småting og en skumgummikloss for kjedehjuls-beskyttelse. Denne
kofferten er blant de dyreste i sykkelkoffert/-bag kategorien, men enkelte butikker leierdenne ut til en rimelig pris.
Under følger en veiledning med tips og råd for pakking av sykkelen i kofferten. Det krever litt demontering
og tålmodighet, men sykkelen kommer i hvert fall trygt frem.Utstyr: fastnøkkel og unbrakonøkler, håndklær eller
tøyfiller, plastposer, teip eller hyssing og en dosetålmodighet.
1.Vask sykkelen før du pakker den. Vær nøye med kjedet og andre deler hvor det er brukt olje. Ikke smør inn
kjedet etter vasken. Ta av alle løse deler fra sykkelen som computer, taske, pumpe etc. Ta ut alle posene og
polstringen som ligger i kofferten og åpne stroppene slik at de ligger ut til siden.
2.Legg et stort håndkle eller lignende i bunnen. Dette kan siden legges rundt rammen for å hindre
at andre ting ligger direkte inntil rammen og gnisser mot den.
3.Nå begynner demonteringen. Skru først av pedalene og legg dem i den lille posen. Her kan du bruke
en slank fastnøkkel eller en unbrakonøkkel. Husk at venstre pedal har venstregjenger…
4.Ta så av hjulene, og slipp luften ut av dekkene. Legg hurtigkoblingene i posen sammen med pedalene,
og hjulene pakkes inn i hjulposene.
5.Nå begynner selve pakkingen. Legg først hjulposen med bakhjulet i kofferten med kassetten opp.
6.Skru av styret av stemmen...
og ta av setepinnen/setet. Setepinnen er ofte smurt inn med monteringspasta eller fett, så legg den
i en pose slik at det fortsatt er litt pasta/fett på den etter transport.
Frode har funnet frem FOCC-tape for anledningen! Gul og svart så klart..:! Her skal det teipes!
7.Nå skal snart rammen i kofferten. Sjekk om den får plass i kofferten med den bakre girskifteren på.
Bind eller teip den opp mo rammen i ”strekt” posisjon.
Dersom rammen ikke får plass i kofferten pgaat girskifteren stikker for langt ut eller blir presset for mye,
må denne skrues av. Uansett er det lurt åpakke den inn i et lite håndkle og pose for å beskytte den.
8.Legg rammen i kofferten. Dekk til kjedet for å unngå skrap og eventuelt søl med olje.Kassetten til '
bakhjulet skal inn i midten av rammen. Styret plasseres langs kortsiden av kofferten. Pass på slik at
wirene ikke får unødvendig mye strekk eller vridninger.
10.Plasser skumgummiklossen mellom kranken og kofferten for beskyttelse.
11.Legg så i posen med setet i kofferten og sykkeltøy eller lignende rundt rammen, styre og andre
deler for beskyttelse. Spenolen pakkes også trygt ned i kofferten!
12.Nå kan hjulposen med forhjulet legges over rammen i midten av kofferten.
13.Stropp så sykkelen fast med stroppene. Sjekk at kofferten går igjen før du legger andre ting rundt i kofferten.
Fyll opp med det du måtte trenge. Kofferten betales ofte som enhet, så her er det bare å gnu på.
Tilslutt er alt pakket og klart...! Kofferten merkes med navn og sykkelklubb.
Et glass rødvin er vel fortjent nå...!