Når man er ute på landeveien kan man være så uheldig å punge. Dette er kanskje ikke så farlig så lenge man er ute på trening og har god tid, men under ritt vil da dyrebare minutter gå tapt. For å unngå å miste for mange minutter, burde man også gjøre seg kjent med hvordan man kan utføre et dekkskifte raskt og korrekt.
Her følger noen dekk-skifte-tips:
1. Ekstra slange og nødvendig verktøy burde til enhver tid være med på tur.
2 dekkspaker er et must.
2. Pumpe eller komprimert luft hører også med for å kunne utføre et dekkskifte.
Sørg da for å kunne bruke dette, slik at du unngår å ta en Stanely…
3. Snu sykkelen før du begynner dekkskifte. Husk da å fjerne sykkelcomputere, pulsklokker og andre
gjenstander som kan ta skade.
4. Ta av hjulet, og fjern dekket.
5. Bytt slangen. Husk å sjekke at ikke felgbåndet har tatt skade under punginga og fjerning av dekk.
Felgbåndet beskytter slangen slik at ikke festene for spilene gnager hull i slangen.
Er man ikke nøye her, kan man oppleve å punge igjen fortere enn man aner.
6. Når man så fester dekket igjen og skal pumpe slangen opp, er det viktig å sjekke at ventilen står rett
som en tinnsoldat. Dersom slangen ligger skjevt, vil ventilen også være skeiv.
7. Klem litt rundt på dekket mens du pumper i vei. Slangen vil da legge seg jevnt og fint rundt.
8. Hardt dekk er bra og ruller fortere. Sjekk dekket for hva slags trykk det skal ha. Det står spesifiser langs
siden på dekket.
Så er det bare å snu sykkelen igjen og tråkke videre for å ta igjen feltet. Er man heldig og rask, står det kanskje noen andre syklister og venter som kan dra deg opp i feltet igjen. Husk å feste computere på igjen…
Måtte dere alle gjennomføre Color Line Tour i rask rulle med gummien i behold.
GOD TUR!